Maatwerkprojecten zorgen voor interesse en plezier in leren

Het Maarten van Rossem in Arnhem-Zuid is geen doorsnee vmbo-school. Hier draait het om meer dan alleen goede cijfers; de ontwikkeling van zowel zelfbeeld als persoonlijkheid van elke leerling staat centraal. Met unieke Maatwerkprojecten, zoals Expeditie You en Keuzewerktijd (KWT), gaat de school een stap verder in gepersonaliseerd onderwijs. Of het nu gaat om sport, techniek, of creativiteit, onze leerlingen duiken in wat hen boeit en blinken uit. 

Lees hoe de medewerkers van het Maarten van Rossem erin slagen om diepte, persoonlijke groei en vooral plezier in leren te brengen. We interviewden Marit Messelink (coördinator maatwerkonderwijs, docent Engels) en Remy Havenaar (coördinator Expeditie You, docent lichamelijke opvoeding) over de maatwerkprojecten.

Dit is wat we willen 
Het Maarten van Rossem is een vmbo-school in Arnhem-Zuid. Op onze school vinden we het belangrijk om meer te doen dan zorgen voor goede schoolresultaten. Naast kennis willen we vooral ook een positieve bijdrage leveren aan het zelfbeeld en de persoonlijke vorming van onze leerlingen. Daarvoor hebben we onder meer onze Maatwerkprojecten; een vorm van gepersonaliseerd onderwijs waarmee we aansluiten bij iemands kwaliteiten en interesses. Twee voorbeelden van Maatwerkprojecten zijn Expeditie You en de Keuzewerktijd (KWT). Deze projecten zorgen voor verdieping, persoonlijke ontwikkeling en vooral ook plezier in leren. Voor vmbo-leerlingen die nogal eens het gevoel hebben dat ze er minder toe doen, is vooral dat laatste waardevol.

Zo doen we dat
Expeditie You is voor alle leerlingen in de onderbouw. De expeditie bestaat uit negen verschillende activiteiten en projecten, variërend van sport en cultuur, techniek, horecavaardigheden, fotografie tot schilderen en graffiti. Alle activiteiten zijn gericht op talentontwikkeling. Onze leerlingen kiezen zelf wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn. Vooral sport is populair.

Elk project duurt acht weken en leerlingen besteden hier twee uur per week aan. De projectperiode wordt telkens afgerond met een toets of themaweek. Daarna starten de leerlingen een nieuw project. In totaal volgen onze leerlingen zo per jaar vier verschillende projecten.  

De mentor heeft een belangrijke rol in het keuzeproces van de leerlingen. Dat begint met hen goed informeren over de mogelijkheden en vervolgens individueel laten kiezen voor een persoonlijke top 3, zonder inmenging van vriendjes of klasgenoten. Door die eigen keuze ontstaan per project nieuwe groepen leerlingen, anders dan in de reguliere klas en dat alleen al zorgt voor een andere dynamiek.

Voor Expeditie You werken we nauw samen met onze Q-highschool*. Zij hebben de connecties met lokale bedrijven en organisaties en komen vaak met verrassende nieuwe projecten. Die samenwerking bevalt erg goed, ieder van ons doet waar ‘ie goed in is. 

Keuzewerktijd (KWT) is een ander Maatwerkproject, waarbij we onze leerlingen ondersteuning op maat bieden. Sinds vorig schooljaar (‘22-’23) bieden we KWT schoolbreed aan; in de onderbouw twee uur per week en in de bovenbouw een uur per week. Ook hier kiezen de leerlingen zelf wat ze willen en wat zij nodig hebben. Dat kan hulp zijn bij het leren, maar ook het bieden van een extra uitdaging, als een leerlingen goed is in een vak. Naast de ondersteuning bij vakken als wiskunde en Nederlands, kan het ook gaan om ondersteuning bij sociale vaardigheden.

Inmiddels kijken we hoe we met KWT ook leerlingen die uitblinken kunnen ondersteunen, zodat we hen motiveren om gebruik te maken van hun talenten. Zo doet een van onze leerlingen in het derde jaar al examen in wiskunde. 

Met het oog op het ondersteunen van leerlingen in hun kwaliteiten, bouwen we Expeditie You en onze samenwerking met de Q-highschool uit naar de bovenbouw. Daarnaast investeren we in onze samenwerking met het mbo en met lokale bedrijven in de techniek en de zorg, zodat onze leerlingen alvast een kijkje in de keuken kunnen nemen. Zo hebben we vorig jaar voor het onderdeel sport de samenwerking gezocht met Sportbedrijf Arnhem en met hun expertise kunnen we mooie nieuwe lessen neerzetten, zoals de pilot Urban Sports. Die samenwerkingsverbanden bieden ons de expertise en de mogelijkheden die we zelf als docenten en als school niet in huis hebben. De bedrijven zijn trouwens heel enthousiast over onze samenwerking en dat werkt enorm aanstekelijk, voor onze leerlingen en voor onszelf als school.  

Dit zijn onze ervaringen
Expeditie You doen we nu voor het vierde jaar. Samen met docenten en collega’s van de Q-highschool maken we elk jaar een evaluatie en op basis daarvan zorgen we voor een steeds beter aanbod, in kwaliteit en in variatie. We zien dat ons aanbod het goed doet bij de leerlingen en dat ze meer gemotiveerd en geïnteresseerd zijn in de lessen. Wehoren ook regelmatig van de leerlingen dat ze door de Maatwerkprojecten meer zelfvertrouwen hebben gekregen. En het effect reikt verder dan Expeditie You; we merken dat onze leerlingen in het algemeen meer bij de les zijn.

Van ouders horen we terug dat ze het fijn vinden dat wij activiteiten aanbieden bij Expeditie You. Vooral omdat onze leerlingen in aanraking komen met activiteiten en materialen die van huis uit niet altijd beschikbaar zijn, zoals het volgen van sportlessen of bijvoorbeeld het werken met een spiegelreflexcamera voor een project rondom fotografie. 

Al met al bieden we onze leerlingen met onze Maatwerkprojecten zoveel meer dan extra kennis en daar zijn we trots op.

(* de Q-highschool biedt andere manieren van onderwijs, naast of in plaats van het reguliere programma en werkt nauw samen met de veertien Quadraam-scholen. Kern van de aanpak is dat leerlingen zelf bepalen wat ze willen leren).

Dit verhaal is onderdeel van de ‘best practices’ van onze scholen, gemaakt voor het bestuursverslag van Quadraam 2023. Dit is het eerste artikel in de reeks.

« Terug naar overzicht

Ander nieuws

13 mei

Meet & Greet voor LIO’s en stagiair(e)s

Aanpak basisvaardigheden zorgt voor groei en verbinding

Cyberaanval uitgeverij Iddink

Rijke Schooldag op ’t Venster: ontdekken, ontmoeten, ontwikkelen

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK