Aanpak basisvaardigheden zorgt voor groei en verbinding

Het Beekdal Lyceum in Arnhem is een havo- en vwo-school met een bijzondere focus op Topsport en Cultuur. Sinds begin 2023 werkt het Beekdal aan het project Basisvaardigheden, om de basisvaardigheden rekenen, taal, burgerschap, en digitale geletterdheid te versterken. Zo legt de school voor elke leerling een stevige basis voor een toekomstige plek in de maatschappij. 

Meer lezen

Cyberaanval uitgeverij Iddink

Op donderdag 11 april jl. is Iddink Learning Materials BV getroffen door een cyberaanval. Iddink is een leverancier van schoolboeken, (digitaal) leermateriaal en schoolspullen. Ook is Iddink leverancier van Magister. Voor zover wij nu kunnen nagaan, zijn de scholen van Quadraam niet geraakt door deze cyberaanval. Lees verder voor meer informatie. 

Meer lezen

Rijke Schooldag op ’t Venster: ontdekken, ontmoeten, ontwikkelen

Steeds meer leerlingen van vmbo ’t Venster in Arnhem blijven na de lessen op school. Van dinsdag tot en met vrijdag doen ze mee aan leuke en leerzame activiteiten. Doel van deze Rijke Schooldag: leerlingen een huiselijke ontmoetingsplek bieden waar ze hun talenten ontdekken. Docent Thijs Verbeek en leerling Kervensly (vmbo-3) vertellen erover.

Meer lezen

Maatwerkprojecten zorgen voor interesse en plezier in leren

Het Maarten van Rossem in Arnhem-Zuid is geen doorsnee vmbo-school. Hier draait het om meer dan alleen goede cijfers; de ontwikkeling van zowel zelfbeeld als persoonlijkheid van elke leerling staat centraal. Met unieke Maatwerkprojecten, zoals Expeditie You en Keuzewerktijd (KWT), gaat de school een stap verder in gepersonaliseerd onderwijs. Of het nu gaat om sport, techniek, of creativiteit, onze leerlingen duiken in wat hen boeit en blinken uit. 

Meer lezen

ISK en Maarten van Rossem: samen onder één dak

Feestelijk moment! Vandaag verwelkomde het Maarten van Rossem officieel de internationale schakelklas uit Arnhem-Zuid. Deze stap naar een gedeeld onderkomen volgt na een periode van intensieve voorbereidingen en verbouwingen, waarbij elke school zorgvuldig zijn eigen plek binnen het gebouw heeft gekregen. Waar dat kan, zetten ze de deuren letterlijk en figuurlijk naar elkaar open. Samen leren, samen groeien.

Meer lezen

"Leiderschap begint bij jezelf"

De in Arnhem geboren Andries Mulder liep als scholier rond op het Beekdal Lyceum (destijds ‘KGL’). Daar ondervond hij hoe bepalend en vormend een goede docent is. Na de nodige omzwervingen via onder andere de cultuursector, vond hij  beroepsmatig zijn bestemming in het funderend onderwijs. Nu is hij interim bestuurder bij Quadraam.
 

Meer lezen

Montessori College Arnhem stimuleert lezen met ‘Heel MCA leest’-week

Deze week is de Boekenweek begonnen. Het Montessori College Arnhem haakt hier op een ludieke manier op in! “De afgelopen maanden is er vanuit het nieuws volop aandacht voor de taal- en leesachterstand van de Nederlandse jeugd’, vertelt Liv Polman, docent Nederlands. “Daarom hebben wij van de Boekenweek een “Heel MCA leest’-week gemaakt, met allerlei activiteiten, een prijsvraag en workshops”. 

Meer lezen

Terugblik op event Kansen!

Afgelopen donderdag vond het door Quriuz georganiseerde event Kansen! plaats. Een middag in het teken van kansengelijkheid in het onderwijs, bekeken vanuit verschillende invalshoeken. Léon Lucas, directeur van het Candea College, leidde de dag als dagvoorzitter.

Meer lezen

Arnhemse en Nijmeegse scholieren vliegen naar de Mongoolse steppen

Bestaan er cultuurverschillen tussen Arnhem en Nijmegen? Jazeker, maar om écht andere culturen te leren kennen, moet je naar een ander continent, vinden vijftien scholieren uit Arnhem en Nijmegen. In juli gaan ze samen drie weken naar Mongolië.

Meer lezen

Training voor mentoren: een vliegende start

Het Candea College en Liemers College werken samen om mentoren en coaches van klas 1 optimaal voor te bereiden op het nieuwe schooljaar. Met een training, gericht op het benutten van alle beschikbare informatie in SomToday, krijgen zij beter inzicht in de achtergrond, vaardigheden en behoeften van hun aanstaande brugklasleerlingen. 

Meer lezen

Speeddaten met professionals

Hoe weet je als leerling van de middelbare school wat voor jou het meest geschikte beroep is? Hoe realistisch is het beeld dat je als leerling van je favoriete beroep hebt? En welke opleiding sluit daar het best op aan?
 

Meer lezen

Leerlingen creëren kunst voor tentoonstelling 'Het Derde Rijk'

In Museum Arnhem is momenteel de tentoonstelling 'Kunst in het Derde Rijk' te zien. Scholieren van vijf Quadraam-scholen kregen de opdracht om hiervoor twee panelen te maken: één met werk dat voldoet aan de voorschriften van het nationaalsocialistische regime, het andere juist niet. De leerlingenkunst is vanaf vrijdag 23 februari te bewonderen.
 

Meer lezen

Van harte aanbevolen: het event Kansen!

Socioloog, universitair docent en auteur Milio van de Kamp groeide op met huiselijk geweld en financiële problemen. Tijdens het event Kansen! vertelt hij wat armoede en kansenongelijkheid voor hem betekenden in onder andere zijn (school)loopbaan. Ook burgemeester Ahmed Marcouch van Arnhem werkt, gezien het thema, graag mee aan dit door Quriuz (onze huisacademie) georganiseerde event.
 

Meer lezen

Raad van Toezicht weer op volle sterkte

Met de komst van Paul Verhoef en Ellen de Groot zijn de vacante posities in de Raad van Toezicht van Quadraam ingevuld. Wie zijn deze bevlogen toezichthouders? Op welke manier zetten zij zich graag in voor onze organisatie? Wat zijn hun eerste indrukken? En welke thema’s vinden ze belangrijk?
 

Meer lezen

"Zet AI op de agenda, voor het zichzelf op de agenda zet"

Artifical intelligence (AI) is hot. Maar: wat kunnen we er mee in het onderwijs? Kevin van der Pol is docent Nederlands op het Lorentz Lyceum. Hij gebruikt AI volop in en rondom zijn lessen. Ook is hij betrokken bij NOLAI, het Nationaal Onderwijs Lab Artifical Intelligence. Maak kennis met deze enthousiaste spin in het AI-web!
 

Meer lezen

Liemers College is Geo Future School!

Op het pand van het Liemers College locatie Heerenmäten prijkt een nieuw bord: Geo Future School. Met dit onderwijsconcept daagt de school leerlingen uit na te denken over oplossingen voor de vraagstukken van de toekomst. Vakoverstijgend. Samen met het bedrijfsleven. Gericht op het ontwikkelen van wereldburgerschap.  
 

Meer lezen

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK