Wiskunde C: daar kun je absoluut iets mee!

Wiskunde C een slap aftreksel van wiskunde A? Welnee! Een boeiend en breed alternatief voor Cultuur & Maatschappij-leerlingen die in hun droombaan geen complexe berekeningen hoeven maken. En bij Quadraam gewoon bovenschools te volgen via de Q-highschool.

“Wiskunde C wordt vaak ten onrechte een slap aftreksel van wiskunde A genoemd. Terwijl het toch echt een volwaardig vak is”, zegt Frank van den Berg, docent op het Lorentz Lyceum. Samen met zijn collega Liesbeth Klein Kranenbarg van het Beekdal Lyceum geeft hij via de Q-highschool les aan leerlingen van verschillende Quadraam-scholen. Frank: “Wiskunde C is veel breder dan wiskunde A. We behandelen in deze lessen ook onderdelen die je niet bij wiskunde A terugziet, zoals logica en ruimtemeetkunde. We gaan alleen wat minder de diepte in. Vaak gehoorde kritiek is dat statistiek ontbreekt bij wiskunde C, maar dat klopt niet. Statistiek is ook onderdeel van wiskunde C.”

Knikkende knieën
Ontstaan in 2007 bij de vernieuwing van de tweede fase, is het vak in 2015 flink veranderd. Wiskunde C is nu specifiek gericht op leerlingen met een Cultuur & Maatschappij profiel. Het sluit beter aan op hun behoeften. Voor veel vervolgopleidingen die C&M-ers volgen, zoals Rechten, Politicologie of Sociologie, is wiskunde A geen verplichting en volstaat wiskunde C. Frank: “Voor leerlingen die erg veel moeite hebben en met knikkende knieën de wiskundeles inkomen, is dit vak echt een uitkomst; ze halen eindelijk wél een voldoende! Naar mijn mening is dit dus een mooiere vorm van wiskunde, omdat je met leerlingen te maken hebt die de creatieve hoek ingaan. Waar heb je dan een natuurlijke logaritme voor nodig!”

Fibonacci-krullen
Op dit moment behandelen we recursie, een vast onderdeel van wiskunde C. Je kunt een rij getallen maken, als je de rij getallen die ervóór staat, ook kent. Zo kan er bijvoorbeeld een lineair of exponentieel verband zijn. Frank: “Je kunt je ook voorstellen dat er een bijzonder verband is zoals bij de getallenreeks van Fibonacci: 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, et cetera. Die kan je op de wereld om je heen toepassen en komt overal in de natuur terug. Dan vertel ik de leerlingen dat de wetten van de natuur keiharde wiskunde is en dat ze bij biologie dus eigenlijk met wiskunde bezig zijn.”

Praktische invulling: Escher museum en statistische picknick
Frank: “Het leuke aan lesgeven via de Q-highschool is dat je een eigen draai kunt geven aan het vak. Zo bezochten we met de leerlingen het Eschermuseum in Den Haag. Bij de werken van Escher speelt wiskunde namelijk een belangrijke rol. De leerlingen kregen een rondleiding door het museum en na afloop een wiskundepakket. Ze waren zo gefascineerd dat ze zelfs op de terugweg in de trein nog driftig door de boekjes aan het bladeren waren.” Afgelopen jaar organiseerden de twee docenten ook een statistische picknick. Frank: “We wilden statistiek op een andere manier aanbieden.” Ze vroegen de leerlingen allerlei leuke sommen uit te rekenen met behulp van het lekkere eten. Aan het einde van de les smikkelden ze de hapjes samen op. Frank:  “We hebben nog veel meer leuke plannen klaarliggen voor een praktische invulling van de lessen. “

Uit de rijdende trein springen
Frank: “Al drie jaar geef ik dit vak met enorm veel plezier. De vrijheid die je hebt om de lessen zelf in te delen en echt te kijken naar de behoefte van de leerlingen vind ik fantastisch. In een reguliere schoolsetting zit je toch wat meer vast in een stramien. Om les te geven aan de Q-highschool moet je wel uit de rijdende trein durven springen. Je gaat van de geplaveide paden af. Je moet niet bang zijn om fouten te maken; daar leer je van! En het levert je veel op. Zo hebben we nu een curriculum dat beter aansluit op de leerling dan sommetjes maken uit een boek.”

Betere voorlichting
“Het zou mooi zijn als vwo-3-leerlingen nog beter voorgelicht worden over de mogelijkheden van wiskunde C”, vindt Frank. “Er heerst nog een algemene opvatting van “wiskunde C, daar kun je niets mee” en “dat is wiskunde A light”. Dat vind ik jammer. Je snijdt niet alleen jezelf in de vingers qua eindexamenresultaten, leerlingen hebben ook een zwaarder wiskundepakket dan ze nodig hebben voor hun vervolgstudie.”

« Terug naar overzicht

Ander nieuws

13 mei

Meet & Greet voor LIO’s en stagiair(e)s

Aanpak basisvaardigheden zorgt voor groei en verbinding

Cyberaanval uitgeverij Iddink

Rijke Schooldag op ’t Venster: ontdekken, ontmoeten, ontwikkelen

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK