Meer kansen, meer keuzes: zo werken de Parcoursen bij Q-highschool

Uniek vakaanbod voor leerlingen
De Q-highschool biedt Parcoursen aan. Een Parcours is een (examen)vak dat niet op de eigen school wordt aangeboden. Via Q-highschool kunnen leerlingen toch vakken zoals informatica, filosofie, bedrijfseconomie, Spaans, wiskunde C, wiskunde D, maatschappijwetenschappen en zelfs Italiaans doen.

Modulair, flexibel en persoonsgericht
Parcoursen zijn modulair opgebouwd. Elk schooljaar bestaat uit vier blokken van 8 weken, gevolgd door een 9e week waarin de scholieren een eindproduct oplevert of een toets maakt. Leerlingen bepalen zelf: 

  • Wanneer ze beginnen
  • Het tempo
  • De volgorde van de modules

Dit geeft veel vrijheid: leerlingen kunnen al in de tweede of derde klas starten en zelfs examenvakken eerder afsluiten.

Certificering en examenresultaten
Na elke module ontvangt de leerling bij een voldoende een certificaat dat gemakkelijk te downloaden is. Volgt een leerling het gehele programma, dan telt dit mee als eindexamenvak en wordt het resultaat via de eigen school verwerkt in het diploma-overzicht.

Deelnemen aan losse modules
Wil een leerling proeven aan een onderwerp? Dan kan de leerling ook altijd meedoen aan een losse module! Dit kan meestal ook al vanaf de onderbouw.

Praktische organisatie en vervoer
Locaties wisselen: modules kunnen plaatsvinden op verschillende Quadraam-scholen, afhankelijk van wat centraal ligt voor deelnemers. Tot 6 km fiets de leerling zelf, daarboven geeft de leerling zelf aan of hij of zij gebruik wil maken van een taxibusje.

Waarom kiezen voor een parcours?

  • Extra vakken die de eigen school niet biedt, meer kansen voor het gekozen profiel of interesses
  • Flexibele en gepersonaliseerde leerroute, autonomie zonder te veel regeltjes, met ondersteuning op maat.
  • Versnel mogelijkheden, eerder klaar zijn met een vak dan op reguliere wijze mogelijk zou zijn.
  • Kwaliteit én erkenning, modules sluiten af met duidelijke toets of opdracht en worden erkend op de examenlijst.

Voorbeeld uit de praktijk
Bij het Parcours "Bedrijfseconomie" kwamen de leerlingen van de verschillende scholen voor het eerst samen tijdens een kennismakingles: ze maakten samen in groepjes een hele originele lunchsalade om te vermarkten. Ze bedachten de marketing (denk aan de 5 P’s), en pitchten hun productidee aan een jury van docent, kok en Q-medewerker. Zo leerden ze direct vaardigheden zoals samenwerken, ondernemen én presenteren. Wat ook allemaal onderdeel is van een Parcours.

Over Q-highschool in het kort
Alle Q-highschool activiteiten vallen onder Quadraam, een samenwerking van 14 scholen uit de regio Arnhem. Er nemen zo’n 500 leerlingen deel aan een Parcours!

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK