Samen opleiden
Qoers is een samenwerkingsverband van Quadraam en drie lerarenopleidingen. Onze partners zijn De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN), Radboud Docenten Academie (RDA) en Instituut Archimedes (HU). Het opleiden is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de 14 scholen van Quadraam en onze partners. Hierbij neemt Qoers 40% van de opleiding van nieuwe docenten voor zijn rekening. Qoers coördineert, bewaakt en organiseert de opleiding van nieuwe docenten.
De instituten bieden verschillende deeltijd- en voltijdopleidingen aan. Wil jij docent worden of een extra bevoegdheid halen? Kijk dan op de website van één van onze partners. Studenten en starters leren in de school van en met goed opgeleide en ervaren opleiders.
Wil je zien alvast zien welke scholen wij binnen Qoers hebben en wat je hier als student kan leren en zien? Klik dan hier!
Beroepsbeeld Qoers
We verwelkomen studenten als toekomstige docenten (en wellicht collega’s). Ons streven is om zowel studenten als startende docenten een veelbelovend perspectief te bieden, met talrijke mogelijkheden voor professionele groei. Het beroepsbeeld nemen we daarbij als uitgangspunt.
Qoers-docenten zijn authentiek. Zij zijn betrouwbaar, open, eerlijk, integer en transparant naar zichzelf en naar anderen. Ze zijn in contact met hun omgeving en waarderen betekenisvolle gesprekken. Hun benadering is gebaseerd op oprechtheid en echtheid, wat bijdraagt aan een positieve en stimulerende (leer)ervaring voor alle betrokkenen.
Qoers docenten kenmerken zich door drie professionele kwaliteiten; kundig, wendbaar en ontwikkelgericht.
Visie op opleiden
Qoers beschouwt het opleiden van (toekomstige) docenten als een gedeelde verantwoordelijkheid, waarbij groei, reflectie en samenwerking centraal staan. Een team van school- en instituutsopleiders en werkplekbegeleiders ondersteunt het leerproces binnen het werkplekleren. Hierin worden theorie en praktijk verbonden.
Veiligheid en welbevinden vormen de basis van de begeleiding. Hierin is ruimte voor experimenteren, reflecteren en open communicatie waarbij de onderstaande uitgangspunten leidend zijn:
- Veelzijdige kijk op de beroepspraktijk: Brede oriëntatie en samenwerking binnen diverse leeromgevingen om kennis en vaardigheden te ontwikkelen.
- Reflecteren op het handelen: Betekenisvol leren door reflectie en het vergroten van handelingsmogelijkheden.
- Samen werken en leren: Professionele identiteit ontwikkelen door samenwerking, feedback en het observeren van rolmodellen.
Deze uitgangspunten bieden houvast voor de inrichting en evaluatie van het werkplekleren en zul je dus terugzien in je leeromgeving.
Wat kan ik verwachten in de begeleiding?
Als stagiair word je volledig opgenomen in het team van de betreffende opleidingsschool. Een student heet dan ook een collega in opleiding. Vanuit het instituut word je begeleid door een instituutsopleider. De coördinerend schoolopleider (CSO) coördineert de opleidingsschool, verzorgt de kennismaking en onderhoudt het contact met het instituut. Vanuit je vak word je begeleid door één (of meerdere) werkplekbegeleiders (WPB). Natuurlijk staat de rest van de vakgroep ook voor je klaar. Als LIO krijg je bij je onderzoek ondersteuning van een opgeleide onderzoeksbegeleider (OBS).
Aanbod binnen Quriuz
Naast het leren en ontwikkelen op je stageschool kun je als student ook gebruik maken van aanbod van Quriuz. Quriuz draagt, als huisacademie van Quadraam, bij aan een leven lang leren en daarmee tot het beste onderwijs voor onze leerlingen. Ze zijn verbonden aan de scholen van Quadraam en zijn er voor medewerkers en studenten.Je kunt bijvoorbeeld met onze leerlingacteurs oefenen om nog beter orde te kunnen houden in de klas. Klik hier voor het actuele aanbod.
Onderzoek
Een belangrijk deel van je opleiding bestaat uit het verrichten van onderzoek. Het doel van onderzoek in de school is om leraren in opleiding kritisch te laten kijken naar hun werk en de ontwikkelingen in het onderwijs. Als je onderzoek doet krijg je op je stageschool een onderzoeksbegeleider toegewezen. Bij het kiezen van een onderzoeksthema word je begeleid door jouw werkplekbegeleider én jouw onderzoeksbegeleider. Zo kom je samen tot een thema waar jíj als student het meeste van kan leren.