Interdisciplinair leren. Met hoofd, handen & hart.

Als puber ging ze naar het Liemers College in Zevenaar. Daarna trok Lucy Wenting richting Universiteit van Amsterdam, waar ze nu directeur is van het Instituut voor Interdisciplinaire Studies. Haar expertise en roots komen samen in haar nieuwe rol als toezichthouder bij Quadraam.
 
Wat trok je zo aan in deze RvT-functie bij Quadraam?
“Op bestuurlijk niveau spreken de visie en ambitie van Quadraam me enorm aan: de onderliggende waardenstrategie en het willen gaan voor grenzeloos leren. Ik ben dagelijks bezig met onderwijsinnovatie, dus dat sluit heel nauw op elkaar aan. Daarnaast vind ik het ontzettend leuk dat mijn vroegere middelbare school deel uitmaakt van Quadraam. Ik ken de omgeving heel goed; ik heb hier de eerste zeventien jaar van m’n leven rondgelopen en mijn familie woont hier. Die combinatie van beroepsmatige interesse en de speciale band met mijn voormalige middelbare school en de regio gaven voor mij de doorslag!”
 
Je bent directeur van het Instituut voor Interdisciplinaire Studies. Wat doen jullie precies?
“Het IIS is het expertisecentrum van de UvA op het gebied van interdisciplinair leren en doceren. Samen met faculteiten of externe opdrachtgevers ontwikkelen we nieuwe onderwijsconcepten waarin verschillende wetenschapsgebieden samenkomen. Binnen de opleiding Future Planet Studies bijvoorbeeld, leer je hoe je aan een duurzame toekomst werkt vanuit zowel de aarde-kant als de mens-kant: geologie, biologie, maar ook psychologie en sociologie. Door die disciplines met elkaar te combineren, ontwikkel je een breder, rijker perspectief en daardoor kom je tot betere, duurzamere oplossingen.”
 
Welke elementen uit jouw dagelijkse werk zie jij graag terug in het voortgezet onderwijs?
“Het lijkt me fantastisch als er meer ruimte komt voor interdisciplinaire projecten op middelbare scholen. De werkelijkheid, alles wat er om ons heen gebeurt, is complex. Wij ordenen het, maken er disciplines van, om ontwikkelingen en problemen te kunnen begrijpen. Ik ben niet tegen disciplines of vakken, want die zorgen ook voor verdieping en expertise. Wel vind ik het belangrijk om daarnaast, vanuit een maatschappelijk of fundamenteel probleem, te kijken hoe je perspectieven met elkaar kunt verbinden om tot een duurzame oplossing te komen. Covid is hiervan een mooi voorbeeld. We hebben allemaal ervaren wat er gebeurt als je dat alleen vanuit de medische hoek bekijkt; zo’n virus heeft ook heel duidelijk een sociale en economische kant. Op de middelbare school kun je voorsorteren op zo’n interdisciplinaire aanpak.”
 
Hoe zou je dit concreet kunnen vormgeven in het voortgezet onderwijs?
“Je zou als klas of groep – samen met bijvoorbeeld de gemeente en lokale bedrijven – kunnen werken aan oplossingen voor een concrete, maatschappelijke uitdaging als: hoe kunnen we onze omgeving duurzamer maken? Of: hoe kunnen we digitale toepassingen en ontwikkelingen beter benutten in ons dorp of onze stad? Door een vak in een bepaalde context te plaatsen, krijgt het bovendien meer betekenis: begrijp je ook waaróm je bepaalde dingen moet leren op school. Dat is juist zo belangrijk in die leeftijdsfase. Wat mij betreft hebben dit soort projecten een driedubbele win: Allereerst is het superleuk, concreet en leerzaam voor leerlingen. Daarnaast is het ook voor docenten hartstikke interessant en een verrijking van hun vak. En tot slot is het ook nog eens heel goed voor de omgeving.”
 
Heb je in je nieuwe RvT-rol al Quadraam-scholen bezocht? En hoe vond je dat?
“Ja, ik ben op het Stedelijk Gymnasium Arnhem geweest en bij Symbion in Didam. Twee heel verschillende scholen. Ik vond ze – juist in hun eigenheid – geweldig! Zó anders en tegelijkertijd allebei gepassioneerd en gedreven op hun eigen gebied. Ongelooflijk mooi om te zien! Toch zou ik het ook heel goed vinden om sommige grenzen wat meer te vervagen: bijvoorbeeld die praktijkcomponent meer laten terugkomen in het vwo. Ik geloof heel erg in ‘hoofd – handen – hart’. Die drie elementen zou ik eigenlijk in elke vorm van onderwijs willen terugzien. Ik denk ook dat je dan over en weer meer begrip en respect krijgt voor elkaars talenten. En dat sluit dan weer heel mooi aan bij een van de kernwaarden van Quadraam: Eerst begrijpen, dan begrepen willen worden.”
 
Wil je nog iets kwijt aan jouw 1.500 Quadraam-collega’s?
“Ik kijk er ontzettend naar uit om iedereen te ontmoeten en met docenten en leerlingen in gesprek te gaan: Wat houdt jou bezig? Waar word je blij van? Waar loop je tegenaan? Hoe kunnen wij als toezichthouders je hierbij helpen? Dus in de eerste plaats heel realistisch en in het nu. Tegelijkertijd hoop ik ook dat we voorbij de dagelijkse dingen kunnen kijken: samen dromen over hoe we het onderwijs nog beter en toekomstbestendig kunnen maken. Want die visie en ambitie moet je als scholen ook hebben. Ik hoop dat we daar samen een mooie balans in vinden. Ik heb er zin in!”

Fotografie: Liesbeth Dingemans

« Terug naar overzicht

Ander nieuws

Bevlogen blijven met de November Challenge

Quadraam-leerlingen schitteren met kunst in Museum Arnhem

Poëziedag voor meer leesplezier

De 100-dagen-ervaring van: Daan Soethout

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK