-
Home
›
-
Nieuws
›
- Eus: “Taal heeft mijn leven gered”
Ruim tweehonderd (aankomend) docenten Nederlands en andere taalliefhebbers kwamen gisteren af op Conferentie NEDwerk: het tweejaarlijkse evenement van Quadraam en de Hogeschool Arnhem-Nijmegen. Dé plek voor iedereen die zichzelf wil blijven ontwikkelen om leerlingen het ultieme taalonderwijs te geven. Lang leve taal!
Leon Lucas, rector van Quadraam-school het Candea College uit Duiven, trapt de conferentie af. Daarna maakt hij het podium van de Nijmeegse HAN-locatie vrij voor de uitreiking van het allereerste exemplaar van het Handboek Vakdidactiek Nederlands. Deze uitgave, met de titel ‘Vaardig met vakinhoud’, bundelt actuele wetenschappelijke inzichten over het vakgebied in al zijn rijkheid.
Eus
Vervolgens hangt de zaal drie kwartier lang aan de lippen van bestsellerauteur, columnist en radio- en tv-persoonlijkheid Özcan Akyol. ‘Eus’ windt er geen doekjes om: “Taal heeft mijn leven gered.” Aan de hand van levendige anekdotes, doorspekt met gortdroge humor, beschrijft hij welke invloed taal heeft gehad op zijn levensloop. Hij groeit op als zoon van analfabetische, Turkse gastarbeiders in een volkswijk in Deventer. Op zijn eigen manier lukt het hem steeds beter te worden in het Nederlands, onder andere door ‘Goede Tijden Slechte Tijden’ te vertalen voor zijn moeder. Hoewel hij ‘atheneum’ scoort op zijn CITO-toets, krijgt hij van zijn juf niet de kans die opleiding te volgen. Hij komt op het verkeerde pad terecht. Tot een cipier in het Huis van Bewaring hem in contact brengt met boeken. Daar is het zaadje geplant voor zijn carrière.
Glossy
Via de speciale NEDwerk-app konden de deelnemers zich aanmelden voor maximaal drie uit zo’n vijfentwintig uiteenlopende workshops. Lidwien Daniëls, docent aan het Cals College, volgt de workshop ‘Projectmatig & thematisch werken bij het vak Nederlands’. Hierin geven vo-docenten van de Nijmeegse SSgN praktijkvoorbeelden van hun onderwijsaanpak, waarbij zij leerlingen onbewust verschillende vaardigheden tegelijkertijd aanleren. Door hen bijvoorbeeld een glossy te laten maken, werken leerlingen aan hun spelling, grammatica en schrijfvaardigheid. “Heel inspirerend!”, vindt Lidwien. “Fijn ook om goede, tastbare materialen op tafel te zien liggen, waar ik echt iets mee kan.”
Atomen-epos
Ook de workshop ‘Storytelling als werkvorm’ van Paul Groos blijkt populair. “Een verhaal blijft beter hangen, je kunt ermee inspelen op de beleving van je leerlingen én je kunt het echt voor elk onderwerp inzetten. Zo bedacht mijn scheikundeleraar vroeger complete avonturen over elkaar aantrekkende en afstotende atomen”, aldus Paul. Lieke Jordens, docent in opleiding neemt deel aan deze workshop: “Mooi hoe deze bevlogen docent ons in een notendop uitlegt hoe je storytelling heel concreet kan inzetten in je lessen. Ik heb inspirerende handvatten gekregen waarmee ik direct aan de slag kan!”
Tas vol kennis
In hun goodiebag vinden alle deelnemers onder andere een inspirerend boek over taalonderwijs. Enkele geluksvogels weten met een gouden ticket bovendien een gratis exemplaar van het tijdens de conferentie onthulde Handboek Vakdidaktiek Nederlands te bemachtigen. Na afloop zijn er tevreden blikken bij zowel de deelnemers als de organisatie. Judit Steenge, lerarenopleider aan de HAN: “Ik vind al die positieve initiatieven en ontwikkelingen in ons vakgebied fantastisch. Mooi om te merken dat er zoveel mensen zijn die hetzelfde willen met ons vak: leerlingen het best mogelijke taalonderwijs geven.”
« Terug naar overzicht