De regio als klaslokaal

Een lokale hub, waar scholen, maatschappelijke partners en bedrijven elkaar ontmoeten en in een duurzame samenwerking verder helpen. Het is de droom van Gerrie Hermsen, die hij als netwerkcoördinator voor twee Arnhemse scholen, en één in Elst, wil verwezenlijken.  

Je bent netwerkcoördinator. Wat houdt dat precies in? 
“Samen met Jan Broeder bouw ik op een duurzame manier een netwerk op met het bedrijfsleven en met maatschappelijke partners. Dit doen wij voor drie scholen: Het Westeraam in Elst en het Maarten van Rossem en het Olympus College in Arnhem-Zuid.
 
Wat willen jullie hiermee bereiken?
“We zoeken echt de samenwerking op met lokale bedrijven en instellingen, omdat we leerlingen (meer) praktijkgericht onderwijs willen bieden. Bedrijven kunnen onze leerlingen inschakelen om vraagstukken binnen hun organisatie op te lossen. Het gaat dus niet om stageplekken, maar om een structurele en duurzame onderwijsvorm en samenwerking. We willen onze leerlingen meer naar buiten brengen en het bedrijfsleven meer naar binnen halen. Ons uiteindelijke doel is een inspirerende lokale hub te creëren. Een plek waar bedrijven, instellingen en scholen elkaar ontmoeten én verder helpen. Het zou mooi zijn als uiteindelijk ook de gemeenten onderdeel uitmaken van onze samenwerkingen.”  
 
Wat is jouw achtergrond? 
“Op het Ludger College in Doetinchem werkte ik samen met Ilja Faber, nu rector van het Olympus College. Ilja werkte destijds als afdelingsleider havo en ik als decaan en docent op de havo. We vonden allebei dat we meer met de havo moesten doen. Op een congres waar Ilja en ik waren, presenteerden ze het International Business College: Leerlingen volgen vier dagen in de week regulier onderwijs en één dag in de week zetten ze hun eigen bedrijf op. Samen met een collega zette ik voor het Ludger College zo’n  International Business College op. Vlak nadat ik ontslag nam bij het Ludger College, belde Ilja mij. Of ik netwerkcoördinator voor enkele Quadraam-scholen wilde worden. Daar moest ik even over nadenken… een uurtje of twee. Natuurlijk wilde ik dat!“ 
 
Wat neem je mee vanuit je loopbaan in je huidige functie? 
“De kennis die ik opdeed tijdens het opzetten van het International Business College, is ook nu heel waardevol. Naast de taal van de school, spreek ik nu ook meer de taal van de ondernemer. Ik weet hoe het op scholen georganiseerd is, maar ook hoe het in het bedrijfsleven werkt. Daar is het toch net even anders. Flexibiliteit is belangrijk voor bedrijven. Je kunt niet zeggen dat je alleen op maandagochtend kunt afspreken, omdat het anders niet in het lesrooster past. We doen nu bijvoorbeeld een project waarin 31 leerlingen van verschillende scholen twee tiny houses bouwen. Peter Koenders van Koenders Totaalbouw begeleidt dit project. Vijf dagen in de week wordt er een dagdeel gebouwd. Vijf dagen in de week moeten er leerlingen zijn. Dit vraagt flexibiliteit van ons onderwijs.”  
 
Hoe ga je te werk? 
“Het klinkt heel simpel, een netwerk van bedrijven opzetten, maar dat is het niet. Je moet goed nadenken wat je wilt. We bezochten daarom eerst andere scholen die iets soortgelijks hebben opgezet, zoals Het Rijks in Nijmegen. Als we een school bezoeken, nemen we ook meteen enthousiaste docenten van onze scholen mee. Zo creëren we direct een groter draagvlak binnen de scholen. Nu zijn we druk met het opbouwen van ons eigen netwerk. We leggen contacten, maken het doel duidelijk en ondersteunen hierin. Het doel is dat bedrijven een opdracht formuleren voor leerlingen, maar je kunt niet een bedrijf binnenlopen en zeggen ‘Goh, hebben jullie toevallig een probleem dat onze leerlingen kunnen oplossen?’. Je moet bedrijven daarin handvatten bieden. En scholen ook. We willen verbinding leggen tussen de lessen en de praktijk.” 
 
Wat is jouw drijfveer? 
“Mijn drijfveer is heel persoonlijk. Ik heb 15 jaar op de mavo lesgegeven. Daarna ben ik weer gaan studeren. Ik behaalde mijn eerstegraads bevoegdheid en mijn doctoraal. Zo bevond ik mij plots in het eerstegraads veld. Nu ben ik na 25 jaar weer terug bij het vmbo, dat vind ik heel mooi en leuk. Ik wil ook graag iets doen voor Elst en Arnhem, de plek waar mijn vrouw en ik wonen. Toch zijn de leerlingen mijn allergrootste drijfveer. De wijk waar het Maarten van Rossem en het Olympus College staan, kent de nodige problematiek. Problematiek die ook de leerlingen raakt. Ik wil heel graag iets voor de leerlingen kunnen betekenen. Ze een stukje zelfvertrouwen meegeven, want ze kunnen zoveel. We moeten de talenten die leerlingen hebben naar boven halen. Hun kennis en vaardigheden zijn nodig en worden gewaardeerd. Dat geeft hen zelfvertrouwen. Dat doet ertoe.”  
 
De ambitie van Quadraam is grenzeloos leren. Hoe komt dit terug in jouw werk? 
“Leerlingen leren niet alleen binnen de school, maar ook daarbuiten. En ze leren met en van elkaar. Een mooi voorbeeld daarvan is ‘Battle of the Boats’. Leerlingen van Het Westeraam, het Maarten van Rossem en het Olympus College bouwden samen een boot voor een race. Docent Jan Kusters van het Olympus College en botenbouwer Michiel van WatersportCentrum Arnhem begeleidden het team. Je ziet dan dat een leerling van de ene school een concept maakt en dit concept deelt met een leerling van de andere school. De leerlingen vormen een hecht team. Ze bouwen samen een boot, hebben samen de lol van de wedstrijd, dragen samen het verlies en hebben samen geleerd wat ze een volgende keer anders kunnen doen. ”   
 
Hoe werk je samen met de verschillende scholen? 
“Je kunt dit niet alleen doen. Je moet de samenwerking zoeken. We vissen met veel scholen in dezelfde vijver. Alle scholen willen een netwerk met bedrijven. Jan en ik zijn nu voor drie scholen bezig, maar moet dat niet wat groter worden? Ondernemers willen niet door zeven verschillende scholen benaderd worden. Ze willen één aanspreekpunt. Hierin zit nog wel een uitdaging, om het als scholen goed met elkaar te regelen. We beginnen klein en bekijken dan hoe het zich verder ontwikkelt.”  
 
Heb je tips voor andere scholen voor het bereiken van bedrijven?  
“Zoek de samenwerking op! Er gaat ontzettend veel tijd zitten in het benaderen van bedrijven en instellingen. Het helpt dan als je hier één iemand voor vrijmaakt die dit namens meerdere scholen doet. Ik geef zelf geen les meer en heb daardoor meer tijd en ben flexibel. Ik benader op donderdag een bedrijf en de ondernemer geeft aan dat ik bijvoorbeeld op maandag om 13.00 uur welkom ben. Ik kan mijn agenda hierop aanpassen en heb dus tijd. Tijd om contacten op te bouwen en te onderhouden.”

« Terug naar overzicht

Ander nieuws

Bevlogen blijven met de November Challenge

Quadraam-leerlingen schitteren met kunst in Museum Arnhem

Poëziedag voor meer leesplezier

De 100-dagen-ervaring van: Daan Soethout

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK