Training voor mentoren: een vliegende start

Het Candea College en Liemers College werken samen om mentoren en coaches van klas 1 optimaal voor te bereiden op het nieuwe schooljaar. Met een training, gericht op het benutten van alle beschikbare informatie in SomToday, krijgen zij beter inzicht in de achtergrond, vaardigheden en behoeften van hun aanstaande brugklasleerlingen. 

Het programma is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen de contactpersonen van de basisscholen en de zorgteams van beide scholen. Centraal staat de overgang van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs. De kern van de training is het versterken van de kennis van mentoren en coaches over hun nieuwe leerlingen, nog voordat zij zelfs maar één voet in de klas hebben gezet. 

Informeren en eigen maken
Na een uur theoretische uitleg, duiken de mentoren en coaches twee uur lang hands-on in de stof, waardoor ze de theorie direct in de praktijk brengen. De training zorgt zo - naast het informeren - ook voor het eigen maken van de kennis. Hierdoor zijn de deelnemers in staat hun leerlingen beter te begeleiden, groepsplannen te maken en de overstap naar de middelbare school soepel te laten verlopen.  

Wat levert het op?
Na afloop van deze middag zijn de mentoren en coaches in staat om nauwkeurig te identificeren waar elke leerling zich bevindt in zijn of haar leertraject. Ze kunnen essentiële informatie over de leerlingen verzamelen die nodig is voor een succesvolle begeleiding. Bovendien begrijpen ze het ontwikkelingsperspectief en de CITO-rapportages van de leerlingen. Dit draagt bij aan een meer doelgerichte en effectieve ondersteuning.

Mentor-leerling relatie
De reacties op de trainingsmiddag zijn erg positief. Veel deelnemers kwamen vooraf met vragen als 'hoe snel kan ik de informatie vinden en neemt het niet veel tijd in beslag?', maar ontdekten al snel dat de training hen efficiënt voorbereidt en waardevolle tijd bespaart. Het bewijst een belangrijke investering te zijn in de kwaliteit van mentor-leerling relaties, mede door de praktische aanpak. Marenka van Toor, adviseur PO-VO: “De feedback van de deelnemers heeft onze overtuiging gesterkt dat dit programma een vast onderdeel moet worden van onze jaarlijkse voorbereidingen.”

« Terug naar overzicht

Ander nieuws

Bevlogen blijven met de November Challenge

Quadraam-leerlingen schitteren met kunst in Museum Arnhem

Poëziedag voor meer leesplezier

De 100-dagen-ervaring van: Daan Soethout

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK