-
Home
›
-
Nieuws
›
- Brede Brugklas biedt passende uitdaging voor elke leerling
Bij het Olympus College in Arnhem werken ze met een vernieuwd brugklasmodel, waarmee leerlingen meer tijd en ruimte krijgen om hun eigen koers te bepalen. De brugklas duurt er twee in plaats van één jaar en de leerniveaus zijn gemengd.
Dit verhaal is onderdeel van de ‘best practices’ van de Quadraam-scholen: interviews met collega's over onderscheidende initiatieven. Deze zijn ook te vinden in het bestuursverslag 2023. Dit is het vierde artikel in de reeks.
We interviewden Rosemary Vonk (docent aardrijkskunde & projectleider BHB), Thomas Olsthoorn (docent drama & coördinator leerjaar 2) en Nathalie Dimmendal (teamleider leerjaar 1) en mede namens Daan van de Ven (teamleider leerjaar 2) over het nieuwe brugklasmodel.
Dit is wat we willen
"Het Olympus College is een school voor mavo, havo en vwo in Arnhem en telt bijna 1500 leerlingen. Sinds twee jaar pakken wij de onderbouw anders aan. Alle brugklassen duren twee in plaats van één jaar, de brugklassen van mavo en havo zijn gecombineerd in MH-klassen en havo en vwo in HV-klassen en daarnaast zijn er vwo-klassen. Onze leerlingen hebben zo de kans om te ontdekken wat het beste bij hen past en te ervaren dat het maken van een eigen keuze normaal is omdat je bent wie je bent en iedereen ertoe doet. Wij vinden dit belangrijk omdat de omgeving van kinderen, thuis, vrienden, de buurt, de maatschappij, vaak al van alles vindt over wat je als kind wel of niet moet kunnen. Met onze Brede Brugklas geven we onze leerlingen de tijd èn de ruimte en zeker ook de verantwoordelijkheid om zelf hun eigen koers te bepalen. Als school hebben we bovendien een taak als het gaat om het ontschotten van het onderwijs; dus ervoor zorgen dat verschillen minder zichtbaar en voelbaar zijn. Daarom spreken we ook niet van een hoger of lager niveau, maar van een passende leerroute."
Zo doen we dat
"Onze leerlingen kiezen samen met hun docenten een passende leerroute, op het niveau dat zij willen en aankunnen. Zo kan een leerling bijvoorbeeld wiskunde volgen volgens de havo leerroute en aardrijkskunde volgens de mavo leerroute. Dat klinkt simpel, maar is in de praktijk nog niet zo eenvoudig. Als docent moet je nog beter kijken naar je leerlingen en hen nog beter leren kennen. Didactisch hebben we hoge verwachtingen, pedagogisch zorgen we voor een goede begeleiding. De balans daarin is belangrijk, om voor elke leerling de juiste, passende uitdaging te vinden. Ook van onze leraren hebben we didactisch hoge verwachtingen. Het liefst willen we naar één gezamenlijke aanpak, maar omdat elk vak of sectie z’n eigen leerdoelen heeft en vakdidactische keuzes maakt, is het een kwestie van maatwerk. We zijn regelmatig met elkaar in gesprek over de vraag wat we onze leerlingen willen leren en hoe. Die continue aandacht zorgt voor een ‘ontwikkel-flow’, het houdt ons scherp en brengt ons verder in de koers die we als school voorstaan."
Dit is onze ervaring
"Nu al zien we bij de MH-klassen dat er meer gelijkheid wordt gevoeld. In ieder geval bij de mavoleerlingen die nog wel eens het idee hebben ‘we hangen onderaan.’ Dat we dat effect nu al merken vinden we goud waard. Temeer omdat zoveel kinderen met zichzelf worstelen. Corona heeft dat nog eens versterkt, het heeft echt een gat geslagen. De vraag die ons nu meer dan ooit bezighoudt is: waar gaat de motivatie wel van aan? Als de Brede Brugklas daar een bijdrage aan kan leveren, doen we iets goed. De Brede Brugklas ademt en leeft het Olympus College. Tegelijkertijd hebben we het ook nodig omdat het ons scherp houdt; op onze kernwaarden en waar wij voor staan. Want we zijn sterk in de relatie met onze leerlingen, met ouders, met de wijk, maar we moeten ook blijven inzetten op onze kernwaarden Competentie en Autonomie. De Brede Brugklas helpt ons daarbij."
« Terug naar overzicht