Op het Liemers College in Didam biedt de Brede Brugklas een goede overgang van basis naar voortgezet onderwijs. In de Brede Brugklas zitten leerlingen van verschillende leerniveaus twee (in plaats van een) jaar bij elkaar in de klas. Hierdoor krijgen ze de tijd om te ervaren welk onderwijsniveau het beste bij hen past.
Dit verhaal is onderdeel van de ‘best practices’ van de Quadraam-scholen: interviews met collega's over onderscheidende initiatieven. Deze zijn ook te vinden in het bestuursverslag 2023. Dit is het tiende artikel in de reeks.
Lees hoe de collega’s van het Liemers College de Brede Brugklas aanpakken. We interviewden Ronald Smidts (onderwijsdirecteur).
Dit is wat we willen
Door de Brede Brugklas krijgen onze leerlingen de tijd om te ontdekken en ervaren welk onderwijsniveau het beste bij hen past; mavo, havo of vwo. De Brede Brugklas bestaat sinds schooljaar ‘20-’21 en is ontstaan vanuit het idee dat er een soepele en veilige overgang van basisschool naar voortgezet onderwijs moet zijn. Want zo’n overgang van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs gunnen we elk kind.
Zo doen we dat
In de Brede Brugklas zitten kinderen met verschillende leerniveaus bij elkaar, zoals ook op de basisschool gebeurt. Tijdens die brugklasperiode onderzoeken en ontdekken ze wat het beste bij hen past, als leerling en als mens. En wij begeleiden hen intensief bij die zoektocht. Zo heeft elk kind 3 uur per week een eigen coach en daarnaast werken we met coachgroepen; kleine groepen van max 12-13 leerlingen. We zien dat het werkt. Een mooi voorbeeld is ‘Artcadia, Imagine your future’; een landelijke techniek- en kunstwedstrijd, waar de tweede klas van onze school vorig jaar (2022) aan meedeed. Leerlingen moeten bij deze wedstrijd samen oplossingen bedenken voor uitdagingen voor toekomststad Artcadia. Wat je bij onze groep heel mooi zag, is hoe bij elk onderdeel andere leerlingen het voortouw namen, afhankelijk van waar iemand goed in is. Het laat zien hoe elk kind z’n persoonlijke kwaliteiten heeft en hoe je van elkaar kunt leren. En dat je niet in hokjes moet denken.
Dit is onze ervaring
Na het tweede jaar stromen onze leerlingen door naar de bovenbouw. Dat is vaak wennen, maar onze leerlingen doen het er niet minder goed om. Sterker, we hebben inmiddels voor het tweede jaar leerlingen in klas 3 afgeleverd en daarvan gaat maar liefst 35 tot 40% door op een ander, meestal hoger schoolniveau dan verwacht. Nog een opsteker: in Mavo 3 bleven minder leerlingen zitten dan voordat we een brede brugklas hadden. Het laat zien dat leerlingen blijkbaar meer tijd nodig hebben om te ervaren welk niveau het beste bij hen past. Niet voor niets groeit dan ook de animo voor onze Brede Brugklas. Van 80 leerlingen bij de start twee jaar geleden, steeg onze instroom vorig jaar naar ruim 100 en dit schooljaar startten we met meer dan 120 leerlingen. De leerlingen komen nu uit de wijde regio. Daarmee zijn we van een middelbare dorpsschool voor leerlingen uit Didam gegroeid naar een school die regionaal in een behoefte voorziet.
Onze leerlingen en hun ouders zijn enthousiast over onze Brede Brugklas en dat vertelt zich door. Als men hier vervolgens komt kijken, klopt het en is het plaatje compleet.
Wat we nog wel zien, is dat ouders van vwo-leerlingen zich afvragen of de Brede Brugklas wel de juiste keuze voor hun kind is. Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat het ook voor hun ontwikkeling goed is. Toch vinden we, net als de ouders, dat er voldoende cognitieve uitdagingen hen moeten zijn. Daarom zitten alle Vwo-ers bij elkaar in dezelfde coachgroep, gaat een aantal vwo-ers naar onze bovenschoolse Q-highschool en is het een vast aandachtspunt tijdens ons docentenoverleg.
Meer algemeen blijven we onszelf de vraag stellen hoe we onze lessen zo goed mogelijk kunnen organiseren, gezien de verschillen in leerniveau. Concreet voorbeeld is het vak wiskunde, waarbij de leerdoelen voor mavo, havo en vwo ver uit elkaar liggen. Op basis van eigen onderzoek in de afgelopen anderhalf jaar, bieden we alle leerlingen nu dezelfde lesstof aan, met opdrachten op verschillende niveaus. Per opdracht kiest een leerling zelf het niveau, 1, 2 of 3 sterren. Dat kan betekenen dat een leerling op mavoniveau ook af en toe een moeilijker opdracht kiest en een havist of vwo'er een lichter niveau. Ook hier is de coach er weer bij om de leerlingen te begeleiden, zodat ze uiteindelijk de keuzes maken en de leerroute volgen die het beste bij hen past.
Al eerder verscheen een artikel over de brede brugklas van het Liemers College op www.vo-raad.nl. Je leest het hier.
« Terug naar overzicht