Onze Montessori Breed-aanpak is leren ‘voor het echie’

Het Montessori College in Arnhem werkt samen met lokale bedrijven en organisaties aan ‘Montessori Breed’. Leerlingen werken daarbij aan realistische projecten die hen helpen creatiever en maatschappelijk bewuster te worden. 

Dit verhaal is onderdeel van de ‘best practices’ van de Quadraam-scholen. Deze zijn ook te vinden in het bestuursverslag 2023. Dit is het elfde artikel in de reeks. 

Lees hoe de collega’s van het Montessori College ‘Montessori Breed’ aanpakken. We interviewden Caroline van Toor (projectleider en docent Montessori Breed).

Dit is wat we willen
"Met ‘Montessori Breed’ werken groepen leerlingen uit mavo 3 samen aan een praktijkopdracht. Het past binnen de Nieuwe Leerweg, waarbij meer aandacht is voor praktijkgericht onderwijs. In feite is het een variant op de werkwijze Diensten & Producten (D&P) uit het vmbo. Het belangrijkste verschil is dat wij bewust werken met ‘echte’ opdrachten van, bij voorkeur lokale, bedrijven en organisaties.

De Nieuwe Leerweg is weliswaar niet meer verplicht voor scholen, maar wij kozen er toch voor hiermee verder te gaan. We vinden dat de praktijkgerichte aanpak onze mavo aantrekkelijker en meer onderscheidend maakt. Montessori Breed past ook goed bij ons doel om de creativiteit, maatschappelijke bewustwording en zelfstandigheid van leerlingen aan te wakkeren en hen hierin verder te helpen. Naast theoretische en praktische kennis draagt het sterk bij aan de sociale vaardigheden en persoonlijke vorming van onze leerlingen. Bovendien helpt het leerlingen om na te gaan waar ze goed in zijn en plezier in hebben. En dat komt van pas als ze voor het vervolgonderwijs moeten kiezen uit de havo of het mbo."

Zo doen we dat
"In mavo 3 is Montessori Breed een verplicht onderdeel en daar besteden we twee uur per week aan. De praktijkopdrachten voor Montessori Breed verzinnen we niet zelf, maar komen van bedrijven of organisaties, bij voorkeur uit Arnhem of directe omgeving. Dat vraagt het nodige netwerken en we doen daarvoor onder meer een beroep op de ouders van de leerlingen. Op die manier komen we regelmatig aan een mooie opdracht, van ouders zelf of van iemand uit hun netwerk.

Er zit veel variatie in de opdrachten. Zo vroeg de kok van een zorginstelling of onze leerlingen plantenbakken voor keukenkruiden wilden ontwerpen. Om deze vervolgens ook te maken en plaatsen, planten te kiezen en deze samen met bewoners in te planten.

Een ander voorbeeld is de vraag van een bedrijf in het Spijkerkwartier in Arnhem. Hun opdracht aan de leerlingen was het bedenken en verzorgen van een vijfgangendiner voor hun 112 vrijwilligers, als dank voor hun inzet. De organisatie wilde het diner graag organiseren in de voormalige Rembrandt bioscoop in de buurt. Het ontbreken van noemenswaardige keukenapparatuur zorgde voor de nodige hoofdbrekens, net als het koken en op tijd uitserveren van het eten voor zoveel gasten. Maar het resultaat was een waar feest met een warm applaus van alle gasten.

Leerlingen kiezen zelf voor welke opdracht ze zich willen inschrijven. Voor de opdracht met de plantenbakken ging een groep van vijf meiden aan de slag, terwijl aan de kookopdracht maar liefst dertig leerlingen meededen.

Rode draad bij iedere opdracht zijn drie kennisdelen: verduurzaming, digitalisering en (sociale) innovatie. Bij elke opdracht beginnen de leerlingen met het onderzoeken en analyseren van de opdracht, door vragen te stellen als: wat wil de opdrachtgever precies, waarom wil ‘ie dat en wat betekent die vraag voor het uitvoeren van de opdracht. Zo wilde de opdrachtgever van het vrijwilligersdiner een veganistische maaltijd, met biologische producten en een ‘no waist’-aanpak.

Aan het eind van het jaar ronden de leerlingen de opdracht af. Naast het leveren van een ontwerp, een concreet product of een dienst geven ze dan ook een presentatie aan de opdrachtgever. Vooraf bespreken we in de klas hoe je zo’n presentatie geeft en waar je op moet letten."

Dit zijn onze ervaringen
"De ervaringen met Montessori Breed zijn positief, zowel bij de leerlingen, hun ouders, de docenten als onze opdrachtgevers. We zijn inmiddels zo ver en zo enthousiast over deze aanpak dat we Montessori Breed ook in mavo 4 gaan aanbieden als keuze-examenvak. Leerlingen kunnen dan examen doen in vijf theorievakken en een praktijkgericht vak en dat zorgt ervoor dat ze goed voorbereid zijn op en kunnen doorstromen naar het mbo."

« Terug naar overzicht

Ander nieuws

De 100-dagen-ervaring van: Daan Soethout

De Review is een onderdeel van onze schoolcultuur  

Marcel ten Vergert nieuw lid College van Bestuur

Welkom bij Quadraam: een warm onthaal voor nieuwe medewerkers

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK