We bereiden onze leerlingen voor op de wereld van morgen

Bij Rivers International School in Arnhem krijgen leerlingen via het Middle Years Programme onderwijs dat ze voorbereidt op academisch succes en tegelijkertijd leert om actieve en betrokken wereldburgers te zijn.

Dit verhaal is onderdeel van de ‘best practices’ van de Quadraam-scholen. Deze zijn ook te vinden in het bestuursverslag 2023

Lees hoe de collega’s van Rivers het Middle Years Programme aanpakken. We interviewden Jochen Katzer (rector) en Micha Oosterhoff (coördinator MYP en docent)

Dit is wat we willen
"Rivers International School in Arnhem is een van de 32 International Baccalaureate (IB) World Schools in Nederland en een van de 24 waar leerlingen hun IB-diploma kunnen halen. Het voortgezet onderwijs (vo) deel van de school telt 175 leerlingen en met zo’n 45 nationaliteiten komen de leerlingen van over de hele wereld, doorgaans omdat hun ouders een internationale baan hebben. Op onze school gelden drie leidende principes: integriteit, creativiteit en gemeenschapszin. Naast kennis en vaardigheden leren we onze leerlingen om zich te ontwikkelen tot zelfverzekerde, onderzoekende, verantwoordelijke en zorgzame jongeren. We helpen ze om de beste versie van zichzelf te worden op alle vlakken, zodat ze zo goed mogelijk voorbereid zijn op een wereld die snel verandert."

Zo doen we dat
"Vanaf twaalf jaar kunnen leerlingen bij ons vier jaar lang het Middle Years Programme (MYP) volgen. De voertaal op onze school is Engels. We werken met gemixte klassen, waarbij kinderen van dezelfde leeftijd bij elkaar in de klas zitten, ongeacht hun achtergrond of niveau. Na vier jaar MYP kunnen leerlingen bij ons naar de bovenbouw om het Diploma Programme (DP) te volgen, dat twee jaar duurt.

Het tweede jaar van de bovenbouw (DP2) wordt afgesloten met een internationaal erkend IB-diploma, vergelijkbaar met ons Nederlandse vwo-diploma. Met dit diploma op zak kunnen onze leerlingen in Nederland of elders in de wereld doorstromen naar vervolgonderwijs.

Omdat in onze klassen leerlingen zitten met heel verschillende achtergronden en leerniveaus, bieden we de lesstof niet alleen aan op het niveau dat past bij het leerjaar maar ook bij de leerling. Dat betekent in de praktijk dat een hele klas eenzelfde opdracht krijgt en dat we per leerling feedback geven. Daarvoor werken we bewust met kleine klassen van maximaal 24 leerlingen en besteden we veel tijd aan individueel contact tussen docenten en leerlingen. Op die manier kennen we onze leerlingen door en door en bieden we ook in klasverband individueel maatwerk.

Als IB-school hebben we geen voorgeschreven vakinhoudelijke kennis voor het MYP, maar gelden wel voorschriften voor onder meer de vaardigheden en de context waarbinnen we lesgeven. Uiteraard zijn we wel verplicht om inhoudelijke kennis te verwerken in onze aanpak, maar we zijn vrij in de manier waarop we dat doen. Volgens de filosofie van het IB-onderwijs bestaat die aanpak uit een combinatie van het overbrengen van inhoudelijke kennis en het leren van vaardigheden, zoals het leren onderzoeken, nadenken, reflecteren, zelfwerkzaam zijn, uitdagingen durven aangaan, communiceren en sociale vaardigheden.

Zo leren we onze leerlingen met een open blik naar de wereld en de ander te kijken en rekening te houden met die ander. We vinden die open blik naar de ander extra belangrijk omdat onze leerlingen zo verschillend zijn qua cultuur, afkomst en opleiding. Daarom besteden we er ook naast de reguliere lessen aandacht aan, onder meer via Service as Action; concrete activiteiten voor de Arnhemse gemeenschap, waar alle leerlingen aan mee doen. We stellen onze leerlingen vooraf de vraag wat ze willen doen en vooral ook wat ze daarvan willen leren. Zo hielp een leerling mee in de daklozenopvang, terwijl een ander een spel maakte om medeleerlingen te leren over de ziekte van Alzheimer.

We leren onze leerlingen conceptueel denken, dus meer abstract en analytisch. Die manier van kijken passen we toe bij alle vakken en dat zorgt ervoor dat onze leerlingen dit op een gegeven moment herkennen en zelf ook gaan toepassen. Het stelt de leerlingen in staat om de opgedane kennis en inzichten niet alleen toe te passen in andere vakken, maar ook om verbanden te leggen tussen de verschillende vakgebieden. Dat helpt ze de complexiteit van de wereld waarin ze leven beter te begrijpen. Terwijl we met het MYP duidelijk een eigen koers varen, sluit ons IB Diploma Programme (DP) meer aan bij het reguliere voortgezet onderwijs in Nederland, zodat leerlingen goed voorbereid zijn op het vervolgonderwijs."

Dit zijn onze ervaringen
"Al met al zien we dat onze leerlingen het erg goed doen en groeien door onze persoonlijke aanpak, zowel qua inhoudelijke kennis als qua persoonlijke ontwikkeling. We zien dat ook terug in de beoordeling van onze school, waarbij we hoog scoren op respect en begrip voor de ander. Andere scholen en met name universiteiten herkennen die kwaliteit en geven aan dat onze leerlingen goed zijn voorbereid op een universitaire studie. Tot slot een belangrijke aanpassing die we zelf een aantal jaren geleden hebben doorgevoerd, namelijk een meer internationaal samengestelde staf. We zien dat dit goed is voor onze leerlingen die vanuit heel verschillende culturen naar onze school zijn gekomen. Het zorgt voor herkenning en we laten er mee zien dat de wereld gevarieerd in elkaar zit, met heel verschillende mensen en verschillende manieren van kijken, die er allemaal toe doen.

« Terug naar overzicht

Ander nieuws

De 100-dagen-ervaring van: Daan Soethout

De Review is een onderdeel van onze schoolcultuur  

Marcel ten Vergert nieuw lid College van Bestuur

Welkom bij Quadraam: een warm onthaal voor nieuwe medewerkers

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK