-
Home
›
-
Nieuws
›
- Energieke start opleiding Middenmanagement
Dit voorjaar startte binnen Quadraam de nieuwe opleiding Middenmanagement. Collega’s met coördinerende en/of aansturende ervaring en een flinke portie leiderschapsambitie konden zich aanmelden voor dit jaartraject. We namen een kijkje op de opleidingslocatie van de tweedaagse in Lochem en spraken een aantal deelnemers.
Dat deze opleiding inspeelt op een (latente) behoefte, bleek uit de animo: maar liefst 25 collega’s van verschillende Quadraam-scholen meldden zich aan. “We hebben met iedereen intakegesprekken gevoerd. Wat een talentvolle mensen hebben we in huis!”, zegt Lizanne Hompe, HR&O business partner bij Quadraam.
Optimale begeleiding
“In verband met de beschikbare trainingscapaciteit hebben we wel moeten selecteren. Het is een intensief traject waarin we deelnemers optimaal willen begeleiden”, leggen Daan Verwaaijen (regievoerder coaching Quadraam) en Lizanne uit. “Alle 25 aanmelders hebben individueel feedback gekregen: voor sommigen komt deze opleiding net te vroeg, voor anderen is een andere richting misschien net wat meer passend. Uiteindelijk zijn 15 collega’s, na een – aan de beroepsstandaard gekoppeld – ontwikkelassessment, gestart met de opleiding. Helaas heeft één collega zich vanwege persoonlijke omstandigheden moeten terugtrekken.”
Energie!
De opleiding duurt een jaar. Steeds staat een ander leiderschapsthema centraal, zoals: strategie, visie & schooljaarplan, duurzame inzetbaarheid, bedrijfsvoering, et cetera. Wisselende in- en externe experts worden hiervoor ingevlogen. Tijdens deze tweedaagse draaide het om: medewerkers helpen groeien/ontwikkelen. “Het programma is erg afwisselend en zit goed in elkaar”, vindt Marijke Helsen, docent scheikunde aan het Beekdal Lyceum. “Trainers Maartje en Willem zijn heel kundig en complementair aan elkaar. Ik ben onder de indruk van hun enorme praktijkervaring en expertise. De opleiding is intensief, op een goede manier. Het geeft me energie! En soms is het ook pittig en confronterend, maar daar leer je juist van.”
Eerst jezelf leren kennen
Angela van der Meijden is roostermaker op het Candea College. “Ik kom uit de financiële sector. Ik was business controller en heb na een reorganisatie de overstap gemaakt naar het onderwijs. Na zeven jaar op school begint het nu te kriebelen: ik wil graag meer doen met beleid in het onderwijs. Sturing geven. Anderen verder helpen”, vertelt ze. “Voor mij is de eye-opener van deze opleiding dat je eerst jezelf heel goed moet kennen, voordat je überhaupt iets kunt betekenen voor de ander. Iedereen heeft zijn eigen rugzak, zijn eigen verhaal. Dat vormt je als mens. Het bepaalt – onbewust – hoe je handelt.”
Ambitie
“Je identiteit vormt zich voor een groot deel in je vroege jeugd”, weet haar collega Jan Tanis - docent geschiedenis, maatschappijleer & levensbeschouwing aan het Candea College – inmiddels. “Wat drijft je ten diepste? Welke scripts en ervaringen vormen je handelen? We hebben allemaal onze eigen onbewuste oordelen en valkuilen. Het helpt om je verhaal te delen met anderen en omgekeerd te zien hoe zij hun blinde vlekken omzetten in kracht.” Jan solliciteerde eerder op een teamleidersfunctie. “Hoewel ik een heel positieve indruk heb kunnen achterlaten, kwam die functie toen net te snel. Met deze opleiding wil ik mijn leiderschapskwaliteiten verder ontwikkelen en mijn ambitie kenbaar maken binnen Quadraam.”
Persoonlijke leervraag en kernopdracht
“Ik vind de opleiding nu al heel waardevol”, zegt Femke Bos, schoolcoach bij Produs Praktijkonderwijs in Arnhem. “Je krijgt een spiegel voorgehouden. Een van mijn persoonlijke inzichten is dat ik mijzelf niet belangrijk genoeg heb gemaakt. Ik help graag andere mensen, maar: wat wil ík?” Ze vervolgt: “Naast het leren van elkaar, vond ik het oefenen van gesprekstechnieken met de acteur ook heel zinvol. Daarin kun je dan juist weer heel gericht werken aan je persoonlijke leervraag en kernopdracht. In dit geval was dat: wat straal ik uit tijdens (lastige) gesprekken met medewerkers?”
Je grenzen oprekken
Michelle Warmerdam is gestart als pedagogisch docentcoach op het Liemers College en hier inmiddels vervangend afdelingsleider: “Ik had al heel goede ervaringen met de Quadraam-coaches Babs Hermsen en Daan Verwaaijen. Daardoor ben ik gegroeid in mijn rol als pedagogisch docentcoach. Vervolgens heb ik meegedaan aan het traject ‘Oriëntatie op leiderschap’ van Quriuz. Dat smaakte naar meer! Daarom heb ik me voor dit leiderschapstraject aangemeld. En ondertussen ben ik door het uitvallen van een collega op school gevraagd als tijdelijk afdelingsleider. Dit valt allemaal zo mooi samen! Ik leer hier ontzettend veel. En dat kan ik meteen toepassen in de dagelijkse schoolpraktijk”, vertelt ze enthousiast.
Kwetsbaarheid als kracht
Om de opleiding te kunnen volgen, moesten deelnemers onder andere een aanbevelingsbrief van hun leidinggevende aanleveren. “Dat kun je ervaren als een drempel, maar in mijn ogen werkt dit juist heel goed”, aldus Thijs van Male, coördinator bovenbouw, sectieleider maatschappelijke vakken en voorzitter MR bij ’t Venster. “Het maakt duidelijk of jouw persoonlijke ontwikkeling gezien en gedragen wordt in de school. Het is een heel tastbare manier om met je leidinggevende het gesprek aan te gaan”, zegt hij. “Wat ik tot nu toe vooral heb opgestoken? Dat kwetsbaarheid je vooruithelpt. Durven laten zien dat je soms handelingsverlegen bent. Juist vanuit kwetsbaarheid kun je de verbinding maken met de ander. Dat vergt lef. Het liefst laat je zien dat je alles kan en weet. In de veilige setting van deze groep ben ik meer opengegaan dan ik zelf ooit gedacht had.”
Ingebed in breed leiderschapsprogramma
De opleiding Middenmanagement is onderdeel van een breed en praktijkgericht leiderschapsprogramma. Het doel: medewerkers in elke leiderschapsfase helpen groeien. Want aan de basis van optimaal onderwijs staan bevlogen collega’s die het beste uit zichzelf weten te halen.
« Terug naar overzicht