WereldOnderwijs past bij onze leerlingen en bij deze tijd

Het Westeraam zet een nieuwe standaard met WereldOnderwijs, een aanpak die perfect aansluit bij de behoeften van de huidige vmbo-leerlingen. 

Dit verhaal is onderdeel van de ‘best practices’ van de Quadraam-scholen. Deze zijn ook te vinden in het bestuursverslag 2023

Lees hoe de collega’s van Het Westeraam het WereldOnderwijs vormgeven. We interviewden Marieke Peppelman (directeur), Nikki Kolks (docent Engels) en Tamara Ranty (docent economie & ondernemen). 

Dit is wat we willen 
"Uit onderzoek blijkt dat veel vmbo-leerlingen het onderwijs saai vinden en niet uitdagend genoeg. Een praktijkgerichte aanpak leert hun beter ontdekken waar hun kwaliteiten liggen en dat is zowel positief voor hun motivatie als voor hun zelfbeeld en kijk op de wereld. Bij Het Westeraam werken we daarom aan een betere balans tussen leren met je hoofd en leren door te doen, via het concept van het WereldOnderwijs. Door meer actief en samenhangend leren, hebben onze leerlingen straks een goede aansluiting op het vervolgonderwijs en bereiden we hen goed voor op hun plek in de samenleving. 

Ons WereldOnderwijs is een integrale vorm van leren. In acht werelden brengen we reguliere vakken bij elkaar in maatschappelijk relevante thema’s. Onze leerlingen leren zo beter zien en begrijpen wat de relevantie van een vak of van de lesstof is en wat je ermee kunt doen. Daarbij biedt onze doe leerlijn voldoende ruimte voor praktijklessen. Zo verbinden we kennis, vaardigheden en gedrag met elkaar. Door deze èn-èn aanpak wordt leren betekenisvol en contextrijk en het werkt enorm motiverend. Dat zorgt niet alleen voor een hogere leeropbrengst, maar draagt ook nog eens bij aan de sociale en persoonlijke vorming van de leerlingen.

Minstens zo belangrijk in onze aanpak is leren op je eigen niveau en in je eigen tempo. Daarvoor werken we aan een onderwijsaanbod dat zo goed mogelijk aansluit bij de kwaliteiten van elke leerling. Daarbij hoort ook het nemen van verantwoordelijkheid, want als je leerlingen leert zelf verantwoordelijk te zijn, gaan ze zich hiernaar gedragen en dat zorgt voor meer betrokkenheid en zelfbewustzijn. Kinderen van nu hebben dat nodig, zeker vmbo-leerlingen." 

Zo doen we dat 
"Het concept WereldOnderwijs hebben we vertaald naar onze school. Daarvoor hebben we in totaal acht werelden ontworpen, die elk staan voor een groot maatschappelijk onderwerp, variërend van de Wereld Van Mens en Gezondheid tot de Wereld Van Hi-tech en Science. In elk van die acht werelden verbinden we een aantal reguliere vakken met elkaar. Zo komen in Wereld 5, de Wereld van Energie, Water en Veiligheid, de vakken geschiedenis, techniek, economie, aardrijkskunde en Engels samen. 

Ons WereldOnderwijs is sterk praktijkgericht en veelal projectmatig. Zo leren de leerlingen naast vakkennis ook samenwerken. We passen bovendien het principe toe van leren op je eigen niveau. Bij het Kennisonderwijs kan dat nu (nog) niet en volgen leerlingen elk vak op hetzelfde niveau (basis, kader of gemengde leerweg). Bij het WereldOnderwijs kunnen ze kiezen wat bij hen past en dat kan dus per vak verschillend zijn. De aanpak met de acht werelden is ons eigen ontwerp en opzet. Onze curriculumgroep leverde vanuit de reguliere vakken het basismateriaal, rekening houdend met onze kern- en leerdoelen. 

Om een goede vertaalslag te kunnen maken naar het WereldOnderwijs hebben we afgelopen zomer (‘23) met een brede groep docenten nagedacht over de vraag: hoe brengen we de afzonderlijke vakken naar een integraal geheel, voor elk van de acht werelden zodanig dat we met de ingebrachte lesstof voldoen aan de kwalificatie-eisen van de onderwijsinspectie. Vervolgens ging onze schrijfgroep aan de slag om voor elke wereld het bijpassende onderwijsaanbod te maken. We zijn nu zover dat we komend schooljaar (‘24-’25) in de onderbouw van start gaan met onze acht werelden en daarna rollen we onze aanpak uit naar de bovenbouw."

Dit zijn onze ervaringen 
“Mooi aan deze aanpak is dat we anders nadenken over hoe je met leerlingen en met onderwijs omgaat. Die nieuwe manier van werken vraagt dat je als docent zelf in ontwikkeling blijft en over een zekere mate van ‘out of the box’ denken beschikt. Bij WereldOnderwijs gaat het tenslotte niet meer alleen om kennisoverdracht, maar om leren in een brede context. Naast die andere houding vraagt het vooral tijd om alles voor te bereiden, om goede werkafspraken te maken en om een permanente vinger aan de onderwijspols te houden. Zo besteden de docenten die in de schrijfgroep zitten gemiddeld een dag per week aan het voorbereiden en uitwerken van het onderwijsaanbod voor de acht werelden. Tegelijk zien we dat die investering nodig is, want tenslotte: als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je wat je altijd kreeg. Het resultaat is ernaar, want we zien nu al voor de feitelijke start dat de nieuwe aanpak ons veel oplevert: winst voor ons onderwijs en (dus) winst voor onze leerlingen!”

« Terug naar overzicht

Ander nieuws

De 100-dagen-ervaring van: Daan Soethout

De Review is een onderdeel van onze schoolcultuur  

Marcel ten Vergert nieuw lid College van Bestuur

Welkom bij Quadraam: een warm onthaal voor nieuwe medewerkers

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK