-
Home
›
-
Nieuws
›
- WereldOnderwijs verbindt en verdiept
Sinds dit schooljaar volgen alle leerlingen in de onderbouw van Het Westeraam WereldOnderwijs. Uniek thematisch onderwijs dat door docenten zelf gebouwd en ontwikkeld is. 8 uur per week worden de leerlingen meegenomen op ‘Wereldreis’, waarin de docenten de leerdoelen op thematische manieren aanvliegen.
Marenka van Toor begeleidt het proces als expert Onderwijs & Innovatie. “Leerlingen leren samenhang tussen vakken te zien, brengen het geleerde in de praktijk én leren binnen en buiten de schoolmuren. Hierdoor spreekt het veel meer tot hun verbeelding.”
WereldOnderwijs in de praktijk
Tijdens WereldOnderwijs worden meer dan 10 vakken met elkaar verbonden tot betekenisvolle en contextrijke lessen, gebouwd en geschreven door de docenten zelf. Twee jaar lang komt iedere 8 weken een overkoepelend thema, een Wereld, aan bod. De leerlingen werken volgens vaste stappen van de leercirkel en beginnen met het ophalen van kennis, waarna ze verdiepend aan de slag gaan. “De Werelden, zoals bijvoorbeeld Mens & Gezondheid, zijn erg breed. Tijdens de reis komen de leerlingen in contact met allerlei verschillende aspecten binnen de Wereld, en werken ze 8 weken lang toe naar een eindproduct. Die noemen we het reisdoel, en dat is een grote opdracht waarin alle kennis samenkomt, waardoor er een rode lijn zit tussen alle lessen,” vertelt Marenka.
Zelf lesmateriaal bouwen en schrijven
Door toe te werken naar dat reisdoel, zoals bijvoorbeeld een activiteitenmiddag organiseren of een Tiny House vormgeven, krijgen de lessen meer betekenis. Het geven van betekenis en context lag voor de docenten aan de grondslag van de ontwikkeling van hun lessen. Marenka: “Voor WereldOnderwijs bouwen en schrijven we al ons lesmateriaal zelf, inclusief per wereld een docentenhandleiding en een reisgids voor leerlingen. We hebben dus geen lesmethodes of boeken. We werken middels een real life ELO: Microsoft Teams. Leerlingen kunnen daar echt alles in vinden.”
Terugkijken en vooruitblikken
De eerste maanden WereldOnderwijs zitten erop, en de leerlingen beginnen al te wennen aan de nieuwe manier van les krijgen. Sam en Kaylee uit 1WA merken hoe divers het aanbod binnen WereldOnderwijs is: “We zijn naar het zwembad geweest om te reddingszwemmen, hebben geklommen, maar we hebben ook stukjes biologie en wiskunde gehad.” Adar uit E1WC is blij met het nieuwe format: “Ik vind het heel leuk dat WereldOnderwijs is toegevoegd, het is heel anders dan mijn andere vakken. Eerst had ik alleen maar les in de klas, maar nu mogen we als les bijvoorbeeld meekijken bij een Wens-ambulance, en leren we over hoe ambulances werken.” Marenka: “we geloven in de talenten die onze leerlingen hebben. Op deze manier willen we leerlingen leren het verschil te maken in onze wereld.”
Intensief proces
Nu de eerste Wereldreizen zijn afgerond is het tijd voor revisie, om te kijken wat er verbeterd of verfijnd kan worden. “Dit onderwijsconcept is uniek en helemaal nieuw, de docenten hebben het helemaal zelf geschreven. Het bouwen, schrijven en het blijven verbeteren is een intensief proces, een leerproces met vallen, opstaan maar ook het vieren. Het is dan ook geweldig als je de opbrengsten van de grote inspanningen van alle collega’s die hierbij betrokken zijn ziet bij de leerlingen, daar doen we het voor,” zegt Marenka.
Meer weten?
Wil je zien hoe WereldOnderwijs er in de praktijk uitziet? Bekijk de video hieronder! En wil je meer weten over dit unieke onderwijsconcept? Neem dan contact op met Marenka via m.vantoor@quadraam.nl.
« Terug naar overzicht