-
Home
›
-
Nieuws
›
- Werken bij ISK Arnhem: met hoofd, hart, handen én soms voeten
Een interview met Elise Dekker, afdelingsleider Internationale Schakelklas Arnhem
Voor wie de drempel overstapt van de Internationale Schakelklas (ISK) Arnhem, komt in een wereld vol kleur, dynamiek en potentieel. Hier komen jongeren uit alle windstreken samen, elk met een eigen verhaal en een unieke achtergrond en een verlangen naar een nieuwe toekomst. Elise Dekker, afdelingsleider bij ISK Arnhem, vertelt over het bijzondere werk dat zij en haar team dagelijks verrichten: "Het is intensief, maar bovenal inspirerend," vertelt ze met een aanstekelijk enthousiasme. “Ondanks de soms complexe omstandigheden, zien we zoveel veerkracht en groei bij onze leerlingen.”
ISK Arnhem bruist van diversiteit. Hoe is het om in zo'n internationale setting te werken?
Elise: “Het is ontzettend verrijkend. Elke dag is anders door de verschillende achtergronden en verhalen van onze leerlingen. Jongeren van 12 tot 16 jaar met achtergronden uit alle hoeken van de wereld komen samen, elk met hun eigen potentieel. De leerlingen bij ISK hebben vaak ingrijpende ervaringen en lange, soms traumatische reizen achter de rug. Sommigen hebben maanden of jaren in asielzoekerscentra gewoond, anderen zijn recent gevlucht uit conflictgebieden. De grote groep Oekraïense leerlingen die de afgelopen jaren is gekomen, vormde een bijzondere uitdaging. Hun perspectief op een toekomst in Nederland was in het begin vaak onzeker.”
De leerlingen komen met zeer uiteenlopende niveaus binnen, van alfabetisering tot potentieel VWO. Hoe ga je daarmee om als team?
Elise: “Dat vraagt om maatwerk, creativiteit en veel persoonlijke aandacht van het team. We hebben een breed scala aan expertise binnen ons team, waardoor we leerlingen op hun eigen niveau kunnen bedienen en uitdagen. Het is fantastisch om te zien hoe leerlingen die bij ons starten na verloop van tijd de taal zo goed beheersen dat ze kunnen doorstromen naar het reguliere voortgezet- of beroepsonderwijs.”
Wat is volgens jou het meest waardevolle aspect van werken bij ISK?
Elise: “Zonder twijfel de motivatie van de leerlingen. Velen zijn zich sterk bewust van de kansen die onderwijs hen biedt in Nederland. Hun drive om te leren en hun plek te vinden in de maatschappij is inspirerend. Als team mogen we een cruciale rol spelen in hun ontwikkeling, niet alleen op taalgebied, maar ook in hun zelfvertrouwen en hun begrip van de Nederlandse cultuur.”
Communicatie kan soms een uitdaging zijn. Hoe pakken jullie dat aan?
Elise: “Dat is soms letterlijk communiceren met handen en voeten. In de eerste weken spreken veel leerlingen nog geen Nederlands of Engels. Collega’s die andere talen spreken helpen hierbij, maar de voertaal is vanaf het begin Nederlands. Dat bevordert de integratie. In die eerste fase is persoonlijke begeleiding heel belangrijk.”
Je noemde het warme welkom dat nieuwkomers krijgen. Kun je daar een voorbeeld van geven?
Elise: “Absoluut. Onze ouderinformatieavonden zijn daar een mooi voorbeeld van. We zorgen ervoor dat ouders in hun eigen taal worden aangesproken en geïnformeerd. Tijdens de laatste avond spraken we maar liefst zeven verschillende talen. Het is prachtig om het vertrouwen en de opluchting te zien wanneer we direct in hun moedertaal contact maken. Dat is de basis voor een succesvolle samenwerking.”
Hoe zou je het team van ISK omschrijven?
Elise: “Ons team doet meer dan lesgeven; we zijn vaak een ankerpunt in het leven van jongeren die alles zijn kwijtgeraakt. Ondanks de soms complexe problematiek van de leerlingen – velen hebben traumatische ervaringen of een onzekere verblijfsstatus – zetten de docenten en begeleiders zich met hart en ziel in. Het is prachtig om te zien hoe docenten een belangrijke, stabiele factor in het leven van deze jongeren kunnen zijn. Soms zijn wij de enigen die hen echt zien en hen het gevoel geven dat ze ertoe doen. De drive komt voort uit de passie om een verschil te maken. We zien het potentieel in elke leerling en zetten ons met hart en ziel in om hen te ondersteunen, niet alleen op schoolvlak, maar ook sociaal-emotioneel. Vooral voor leerlingen met traumatische ervaringen is die persoonlijke betrokkenheid cruciaal.”
Hoe begeleidt ISK leerlingen naar hun vervolgonderwijs?
Elise: “We laten onze leerlingen niet zomaar los. We investeren actief in een warme overdracht naar vervolgscholen binnen Quadraam. We informeren de ontvangende scholen over de specifieke achtergrond en behoeften van onze leerlingen en zetten indien nodig doorstroomcoaches en ambulante begeleiders in. Ons doel is dat ze niet alleen taalkundig, maar ook sociaal-emotioneel goed landen in hun nieuwe school.”
Wat voor mensen zoeken jullie voor het team van ISK?
Elise: “We zoeken verbinders met oprechte interesse in het welzijn van onze leerlingen en het vermogen om met diverse culturen om te gaan. NT2-vaardigheden zijn een pré, maar empathie, geduld en het vermogen om echt contact te maken zijn minstens zo belangrijk. Je moet creatief en flexibel zijn in je aanpak en de drive hebben om een positieve impact te maken.”
Tot slot, wat is jouw droom voor de toekomst van ISK Arnhem?Elise: “Mijn droom is één centrale ISK-locatie in Arnhem – een stabiele, goed gefaciliteerde plek waar nieuwkomers de ruimte krijgen om zich te ontwikkelen. Daarnaast wil ik de samenwerking met COA, gemeenten en toeleverende scholen verder versterken. De driehoek van kind, school en thuis is cruciaal voor succesvolle integratie. Uiteindelijk willen we elk kind vol vertrouwen zien doorstromen naar een nieuwe toekomst in Nederland.”
ISK Arnhem is geen gewone school. ISK Arnhem biedt jongeren een plek om te groeien, te leren en opnieuw te beginnen. Waar veerkracht, cultuur, taal en vertrouwen samenkomen. Werken bij ISK betekent werken in een hecht team dat met hoofd, hart, handen én soms voeten bijdraagt aan de toekomst van jonge nieuwkomers.
Ook werken bij ISK Arnhem? Houd onze vacatures in de gaten of schrijf je in voor een job alert, zo ben jij altijd op de hoogte van nieuwe vacatures.
« Terug naar overzicht