Leerling-acteurs maken het verschil voor startende docenten

Hoe bereid je startende docenten écht goed voor op de praktijk? Door te oefenen met echte leerlingen! Binnen Quadraam worden al meer dan vijftien jaar leerlingen opgeleid en ingezet als trainingsacteur. Want wie weet beter wat wel of niet werkt in de klas dan een puber?

Het begon klein: een eenmalige hulpvraag bij een workshop mentorgesprekken. Maar Karin Oosterink, docent op het Liemers College, zag het potentieel. Ze ontwikkelde een aanpak waarbij leerling-acteurs niet alleen bijdragen aan een stevige start van nieuwe docenten, maar ook gerichte feedback geven. Inmiddels is het een beproefde methode en een terugkerend onderdeel binnen het opleidingsaanbod voor startende docenten binnen Quadraam en daarbuiten.

Starten met zelfvertrouwen
De leerling-acteurs bootsen zowel (mentor)gesprekken als situaties in de klas na en geven gericht feedback. Niet alleen op gedrag, maar ook op stemgebruik, houding en aanpak. Zo helpen ze docenten om beter met leerlingen om te gaan en goed les te geven. De leerling-acteurs worden opgeleid en begeleid door een vast team, bestaande uit Karen Oosterink (Liemers College), Anouk Schouten (Lorentz Lyceum) en Marleen van Rijn (Liemers College).

Karen: “De eerste jaren voor nieuwe docenten zijn vaak spannend. Als we hen goed voorbereiden en praktische tips geven, kunnen ze hun start met veel meer zelfvertrouwen beginnen”.

Krachtige feedback 
Wat maakt de feedback van leerlingen zo krachtig? “De leerlingen brengen een echt puberperspectief mee, dat kun je als volwassenen niet nabootsen,” zegt Karen met een glimlach. “Ze geven feedback vanuit hun rol én vanuit theorie.” De leerling-acteurs leren vooraf ook verschillende feedbacktechnieken. Die passen ze vervolgens toe in de praktijk.

Qtimes en trainingen
Via Quriuz, de huisacademie van Quadraam, kunnen startende collega’s trainen met de leerling-acteurs tijdens workshops (Qtimes) zoals: ‘Starten als mentor’ en ‘Op een prettige manier orde houden’. In deze laatste Qtime oefenen deelnemers vaardigheden zoals stemgebruik, lichaamstaal, het scannen van de klas en omgaan met onrust. “Hoe zorg je voor een rustige binnenkomst? Hoe spreek je iemand aan? Hoe houd je overzicht in de klas? Met leerling-acteurs kun je dat veilig en realistisch oefenen,” legt Karen uit. Daarnaast werken de leerling-acteurs twee tot drie keer per jaar mee aan maatwerktrainingen voor de scholen.

Karen: “Als je net begint met lesgeven, ervaar je soms onrust in de klas. Als het daar niet lekker loopt, heeft dat meteen effect op de volgende les. Met leerling-acteurs kun je veilig oefenen en fouten maken. Dat hoort erbij en dat is veel fijner in een veilige oefenomgeving.”

Winst voor beide kanten
De inzet van leerling-acteurs levert meer op dan alleen oefening. Startende docenten krijgen praktische handvatten en meer vertrouwen voor de klas. Tegelijkertijd leren de leerling-acteurs beter communiceren en krijgen ze meer begrip voor het werk van hun eigen docenten. Een mooie wisselwerking!

« Terug naar overzicht

Ander nieuws

De 100-dagen-ervaring van: Yasemin Genc, docent Zorg & Welzijn op het Candea College

Het Westeraam wint Nationale Onderwijsprijs 2025

Samen zorgen dat leerlingen op de juiste plek terechtkomen

VMBO-leerlingen maken Museum Arnhem toegankelijk voor iedereen

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK