"De menselijke maat"
Met de komst van Ellen de Groot (61) is onze Raad van Toezicht sinds 1 januari 2024 weer compleet. Ellen is rechter en specialist op het gebied van arbeidsrecht en arbeidsmarktontwikkeling. Ze deelt haar ruime kennis en ervaring graag als (gast)docent. Eerder was ze toezichthouder bij een scholengroep voor voortgezet onderwijs in Twente.
Hoe heb jij je middelbareschooltijd ervaren, Ellen?
“Ik ben geboren en getogen in Nijmegen, als nakomertje in een gezin met twee oudere broers. Ik heb behoorlijk moeten boksen om het vwo-bèta af te ronden. Mijn klassenleraar vergeleek mij met mijn oudere broers die het allemaal een stuk makkelijker afging en zei tegen mijn ouders dat ik beter naar de havo kon gaan of de alfa-richting moest volgen. Ik was ambitieus en wilde (toen nog) heel graag iets medisch doen. Dus ik heb toch doorgezet en het door mij felbegeerde vwo-bèta-diploma behaald. Weliswaar niet briljant, maar ik ben erdoor gekomen!”
Welke docenten herinner jij je met name?
“Mijn docent Duits springt er in positieve zin uit. Die was ontzettend aardig en welwillend naar mij, ondanks dat ik geen talenwonder was. Helaas bewaar ik aan de leraar Engels negatieve herinneringen. Ik deed ontzettend m’n best en mijn moeder bleef me eindeloos overhoren, maar ik bakte er niet veel van. Toen ik een eenvoudig zinnetje niet kon vertalen, begon hij ten overstaan van de hele klas tegen me te schreeuwen. Tot op de dag van vandaag belemmert me dat om heel spontaan in een vreemde taal te spreken.”
Met welke blik kijk jij door deze ervaringen naar het onderwijs?
“Het is zó bepalend wie er voor de klas staat! Gelukkig zijn we ons hiervan in het hedendaagse onderwijs veel meer bewust. Het is zeker belangrijk dat we efficiënte systemen hebben, dat er een professioneel bestuur is dat docenten en andere medewerkers helpt floreren, en dat we een goede Raad van Toezicht hebben. Voor de leerlingen zijn het de onderwijsprofessionals in en rondom de klas die het verschil maken. Capabele mensen die die geduld met je hebben en jou weten te stimuleren. En die je - als je hapert - vragen waaróm het niet gaat. En die onderzoeken hoe ze jou kunnen helpen zodat het wél lukt.”
Vertel eens: hoe ben je in de Raad van Toezicht van Quadraam terechtgekomen?
“Ik ben acht jaar toezichthouder geweest bij een scholengemeenschap in Hengelo. Mijn termijn liep daar af. Ik vond het ontzettend leuk en was voor mijn gevoel net warmgedraaid in het onderwijs en in het toezichthouderschap. Ik was me daarom net weer aan het oriënteren op een vergelijkbare functie, toen een werving- en selectiebureau me mailde: ‘Ellen, heb je deze vacature gezien? Ze zoeken jou!’ Dat was op de dag voordat de sollicitatietermijn verstreek. Het profiel – juridisch/HR – sloot inderdaad naadloos aan en het feit dat ik zelf al jaren docent ben, bindt mij ook met het onderwijs. Dus ik heb meteen geschreven en nu zit ik hier!”
Hoe geef je graag invulling aan jouw rol?
“Binnen de RvT zie ik mijzelf als procesbewaker waar dat nodig is: als toezichthouders nemen wij natuurlijk specifieke kennis en ervaring mee, maar uiteindelijk gaan wij niet over de inhoud. De bestuurders bepalen het beleid. Wij kijken met hen mee. Verder vind ik een verbindende rol belangrijk. In bijvoorbeeld vergaderingen met de GMR (gemeenschappelijke medezeggenschapsraad) voer ik graag het bredere gesprek. Naast mijn formele rol ben ik graag een luisterend oor en bouw ik graag een informele band op. Voor mij vormt die menselijke maat de basis voor wederzijds vertrouwen en een prettige samenwerking. Dat is in het belang van de organisatie en daar voel ik mij als persoon ook het beste bij.”
Ken je al een of meer Quadraam-scholen?
“Ik ben nét gestart en ga zeker kennismaken met de Quadraam-scholen. Toevallig ben ik al wel op ’t Venster in Arnhem geweest, maar dan als lid van de Rotary. Met die school hebben we een leuke samenwerking. We hebben een oude bus voor hen gekocht; de leerlingen bouwen die zelf om tot foodtruck. Onlangs hebben ze al een uitgebreid diner voor ons voorbereid en geserveerd. Dit soort projecten waarbij leerlingen vanuit verschillende vakken aan iets heel concreets werken, vind ik ontzettend leuk!”
Wat is Grenzeloos Leren voor jou?
“Voor mij betekent het, dat ieder kind kan leren wat bij hem of haar past. Wat haalbaar is. Waar het kind zich goed in kan ontwikkelen. Ik geloof in maatwerk; onderwijs toegesneden op het individu. Geen hoger of lager onderwijs, maar praktisch en theoretisch. En ik vul ‘m ook graag in vanuit kansengelijkheid: dat zit voor mij ook besloten in grenzeloos leren.”
Wat zijn in jouw ogen de belangrijkste uitdagingen in het onderwijs?
“Als ik kijk vanuit mijn eigen rol: de positie op de arbeidsmarkt is een belangrijk thema. Hoe haal je capabele docenten in huis en hoe houd je ze binnen? En hoe zorg je dat ze vitaal en enthousiast blijven in de huidige samenleving? Daarnaast: hoe zorg je dat elk kind, waar zijn of haar wieg ook staat, zich uiteindelijk zelfbewust in de maatschappij begeeft? Hoe help je jongeren voor wie dit vanuit hun thuissituatie niet vanzelfsprekend is?”
Waar ben je vooral benieuwd naar bij Quadraam?
“Ik ben vooral benieuwd naar hoe de Quadraam-scholen elkaar versterken. Hoe delen we kennis? En in hoeverre zijn we bijvoorbeeld één gezicht naar buiten? Natuurlijk is het belangrijk om als school je eigen identiteit te behouden. Tegelijkertijd heb je elkaar in deze markt ontzettend hard nodig. Bij de vorige scholengroep waar ik toezichthouder was, is de laatste jaren erg ingezet op die onderlinge verbinding. Onder andere door docenten van verschillende scholen voor elkaar te laten invallen als dat nodig was.”
Wil je nog iets toevoegen?
“Ik vind het hartstikke leuk dat ik deze organisatie mag leren kennen en een bijdrage mag leveren. Ik kijk er naar uit om de komende tijd verschillende Quadraam-scholen te bezoeken en de mensen daar te ontmoeten.”