2e-jaars leerlingen ’t Venster organiseren Arnhemse Voorleeswedstrijd

Van ontvangst, catering en decoratie tot regelen, presenteren en mee-jureren. Tweedejaars leerlingen van vmbo ’t Venster in Arnhem organiseerden in samenwerking met Rozet de halve finale van de Arnhemse Voorleeswedstrijd waaraan vijf basisscholen deelnamen.

Voor het oog van zo’n 150 basisschoolleerlingen lazen Aisha (Kunstrijk), Hassan (Ibn-i Sina), Pelda (Kindcentrum De Werf), Hasan (Paulusschool) en Storm (Het Jongleren) op maandag 23 mei voor uit hun zelfgekozen boeken. Na een spannende strijd - met tussendoor een toffe leerling-dans-act en een interactieve muziekquiz - klonk het oordeel van de jury, bestaande uit afgevaardigden van Rozet, Stichting Pas én ’t Venster-leerling Daoni: Aisha, Pelda en Storm gaan door naar de finale op 9 juni in het Arnhemse Posttheater!

Voorlezen is voor iedereen
De Arnhemse Voorleeswedstrijd is een initiatief van Rozet. Projectleider Noura Rezgui: “Deelnemen aan de Nationale Voorleeswedstrijd is niet voor elke school haalbaar; met deze lokale voorleeswedstrijd krijgt iedere basisschoolleerling in Arnhem de kans om mee te doen en willen we voorlezen breed stimuleren.” Om leerlingen goed voor te bereiden op de wedstrijd, verzorgt Noura voorlees-workshops op de deelnemende basisscholen. “Ik geef de kinderen tips over hoe ze bijvoorbeeld meer emotie in hun verhaal kunnen leggen en hoe ze hun publiek erbij betrekken.”
 
Positief ontvangen
Juf Daniëlle Rannenburg van basisschool Het Jongleren is enthousiast. “We doen meestal mee aan de landelijke voorleeswedstrijd, maar dat lukte niet door corona, waardoor we hier zijn aangehaakt. Ik was nog nooit op ’t Venster geweest, maar het lijkt me echt een leuke school! Leuk ook dat ze deze voorleeswedstrijd door leerlingen laten organiseren. We zijn echt goed door ze ontvangen.”
 
Faalangst overwinnen
’t Venster-leerling Leena nam, samen met klasgenoten Lisabeth en Eda, de presentatie van de voorleeswedstrijd voor haar rekening: “Bij de eerste paar zinnen was ik echt zenuwachtig. Later had ik m’n briefje niet eens meer nodig en ging het vanzelf!”, vertelt ze enthousiast. “Eigenlijk wilde ik eerst niet eens presenteren. Ik zag mezelf meer achter de schermen dingen regelen. Ik was ook bang om foutjes te maken. Maar onze docent daagde me uit om het toch te doen. En uiteindelijk ging het heel soepel. Daar ben ik trots op!”
 
Minder verlegen
“Ik ben vooral bezig geweest met het organiseren van de muziekquiz”, zegt haar klasgenoot Disney: “Ik heb nagedacht over de planning, de spelregels én ik mocht de quiz presenteren. Dat vond ik heel spannend, omdat ik van tevoren niet wist hoe de kinderen van de basisscholen zouden reageren. Maar die waren echt super enthousiast. Toen had ik helemaal geen last meer van m’n zenuwen. Ik ben hierdoor iets minder verlegen geworden en ik heb geleerd om iets harder te praten”, vertelt ze stralend.
 
Je kunt meer dan je denkt
“In het begin van zo’n project vinden onze leerlingen het vaak eng; ze begrijpen vaak nog niet zo goed wat er van ze gevraagd wordt. Maar als je dan samen aan de slag gaat in bijvoorbeeld de les ‘gastvrouw zijn’, valt het kwartje. Zo’n rol gaat ineens leven. De leerlingen krijgen ook budget voor bijvoorbeeld decoratie of t-shirts. Daarmee geven we hen ook ons vertrouwen. Je ziet dan dat ze samen de verantwoordelijkheid pakken en in hun kracht komen”, vertelt cultuurdocent Sam Lelieveld trots. “En dat is waar het ons om gaat: jongeren positieve ervaringen meegeven. Want vmbo-leerlingen kunnen veel meer dan ze zelf vaak denken!”
 
Binnenkijken
“Door de voorleeswedstrijd hier te organiseren, kunnen basisschoolleerlingen bovendien op een laagdrempelige manier rondkijken op een middelbare school”, vervolgt Sam. “Vanaf komend schooljaar zijn we een D&P-school; dat staat voor Dienstverlening & Producten. Je krijgt dan als leerling alle tijd en ruimte om je talenten te ontdekken door kennis te maken met veel verschillende beroepen en rollen. We gaan dan nog meer van dit soort activiteiten organiseren.”

« Terug naar overzicht

Ander nieuws

Leerlingen bouwen Tiny Houses in uniek onderwijsproject

Op het Montessori College weten ze precies welk vakje ze moeten inkleuren: ‘Een vrouwelijke premier zie ik wel zitten’

Leerlingen ISK Arnhem Zuid verhuizen naar buurpand Maarten van Rossem

“Wij zijn de handelaren in hoop. We hebben de toekomst in huis!”

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK