-
Home
›
-
Nieuws
›
- De 100-dagen-ervaring van: Jeroen Peters, Symbion
Kleine klassen, maatwerk onderwijs en veel branchegerichte lessen en stages. Na 20 jaar keert Jeroen Peters terug naar waar hij zijn loopbaan begon: het praktijkonderwijs. Nu als mentor(docent) en projectleider bij Symbion in Didam. Tijd voor een kennismaking!
Kun je iets vertellen over jouw achtergrond?
“Na mijn opleiding aan de sportacademie ben ik in 2003 als docent lichamelijke opvoeding gestart in het praktijkonderwijs. In de jaren daarna heb ik me breed ontwikkeld in diverse onderwijsrollen op verschillende vmbo-scholen. Van decaan tot bovenbouwcoördinator en van examensecretaris tot teamleider.”
En nu weer terug in het praktijkonderwijs. Hoe is je introductieperiode bij Symbion bevallen?
“Heel goed! Toen ik de vacature voor mentor/docent tegenkwam, heb ik meteen contact opgenomen met locatiedirecteur Kenneth Tsang. We hadden een fijn telefoongesprek en ik wist gelijk: ‘Het praktijkonderwijs en ik zijn nog steeds een goede match’. Ook tijdens het daarop volgende sollicitatiegesprek voelde ik me direct op mijn plek. Bovendien is alles goed geregeld voor startende medewerkers. Het is duidelijk waar je welke informatie kunt vinden en je kunt al je persoonlijke werkzaken heel makkelijk digitaal regelen. Daaraan merk je wel dat Quadraam een stapje voorloopt op andere onderwijsorganisaties.”
Wat maakt het praktijkonderwijs zo’n leuke werkomgeving?
“De leerlingen en de docenten. Veel van onze leerlingen hebben iets ongeremds; ze zijn heel open. Ze zeggen wat ze vinden en denken. Daardoor ontstaan mooie, eerlijke gesprekken. Het zijn lieve en sociale jongeren, die vaak wat extra hulp nodig hebben om in hun kracht te komen. Als je het vertrouwen krijgt om hen te helpen, bloeien ze helemaal op en kunnen ze zich snel ontwikkelen.”
En wat spreekt je zo aan in jouw collega’s in het praktijkonderwijs?
“Mijn collega-docenten zijn erg leerlinggericht. Stuk voor stuk zijn het mensen die graag een stap extra zetten voor de leerlingen. Het overbrengen van kennis en vaardigheden is belangrijk, maar bovenal zijn deze onderwijsprofessionals gericht op wat de leerling nodig heeft om zich prettig te voelen en zich optimaal te kunnen ontwikkelen.”
Quadraam is een lerende organisatie. Waar wil jij verder in groeien?
“In de afgelopen jaren als gymleraar zag ik leerlingen slechts een paar uur in de week. Bij Symbion ben ik (ook) mentor. Binnen het praktijkonderwijs betekent dit dat je een eigen groep hebt, die je vaker in je klas hebt en die je bijvoorbeeld ook taal- en rekenles geeft. De pedagogische kant van het praktijkonderwijs - hoe help je leerlingen in hun kracht en hoe smeed je een hechte groep - vind ik heel interessant. Daarnaast wil ik me graag verder ontwikkelen op het vlak van didactische werkvormen en differentiatie. Want praktijkonderwijs is echt onderwijs op maat.”
Zie jij verschillen met het praktijkonderwijs van 20 jaar geleden?
“Ik vind het vooral mooi om te zien dat er nu veel meer aansluiting is op de reguliere arbeidsmarkt. Dat verdienen onze leerlingen ook. Ze hebben de maatschappij van alles te bieden. Veel van hen zijn getalenteerd, maar lopen op één onderdeel vast. Zo heb ik een leerling in de klas die veel moeite heeft met rekenen. Tegelijkertijd blinkt hij uit qua empathisch vermogen en communicatiestijl. Daarin doet hij niet onder voor een mavo- of havo-leerling. Ik vind het fijn dat we deze jongeren kunnen begeleiden naar een werkomgeving waarin zij tot hun recht komen.”
Is dat jouw persoonlijke drive: (jonge) mensen vooruithelpen?
“Ja, voor mij was al snel duidelijk dat het óf het onderwijs, óf een baan bij de politie zou worden. Ik vind het heel belangrijk om voldoening te halen uit mijn werk. Er schuilt toch een beetje een wereldverbeteraar in mij. Als ik later terugkijk op mijn leven, wil ik wel echt iets bijgedragen hebben aan de maatschappij.”
Ondanks jouw prachtvak, is er een flink lerarentekort in Nederland. Wat moet er volgens jou gebeuren?
“Het docentenvak moet weer positief op de kaart komen. Naast aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden en kleinere klassen, zoals we die in het praktijkonderwijs al kennen, vind ik vooral dat leraren-in-opleiding langer moeten kunnen wennen. Omdat scholen massaal handen te kort komen, zie je tweedejaars studenten steeds vaker al betaald voor de klas staan. Een pittige verantwoordelijkheid in combinatie met een af te ronden studie. Met als gevolg dat jonge docenten snel opgebrand zijn en het onderwijs weer verlaten. Je dicht een gat, maar er ontstaat er ook een. Dat moet echt anders.”
Wat is jouw tip voor (startende) docenten?
“Loop niet te hard van stapel. Neem de tijd om je goed te oriënteren: wat past bij jou? Persoonlijk heb ik het meest geleerd door ervaring op te doen in verschillende werksituaties en rollen. Het beste daarvan neem je mee in een volgende functie. Zo blijf je jezelf ontwikkelen. Ook tegen onderwijsprofessionals die al langer meelopen, zou ik daarom willen zeggen: gun jezelf dat kijkje in verschillende keukens. Bijvoorbeeld door eens mee te lopen op een andere Quadraam-school.”
« Terug naar overzicht