Vanaf dag 1 een welkom gevoel!

Vanaf dag 1 een welkom gevoel Bij de Internationale Schakelklas (ISK) in Arnhem zorgen ze ervoor dat elke leerling zich vanaf dag één thuis voelt. Door persoonlijke aandacht tijdens het intakeproces en door in te spelen op de individuele behoefte van elke leerling, bieden zij een warm welkom.

Dit verhaal is onderdeel van de ‘best practices’ van de Quadraam-scholen: interviews met collega's over onderscheidende initiatieven. Deze zijn ook te vinden in het bestuursverslag 2023. Dit is het zevende artikel in de reeks.

Lees hoe de collega’s van de ISK de intake aanpakken. We interviewden Jikke van Schaik (mentor en docent alfaklassen) en Tanja Steins (mentor en docent Nederlands als tweede taal/NT2).

Dit is wat we willen

Onze Internationale Schakel Klas (ISK) Arnhem telt op dit moment zo’n 420 leerlingen tussen de 12 en 16 jaar, verdeeld over twee locaties in de stad. Onze leerlingen komen uit de wijde regio en zijn doorgaans nog niet zo lang in Nederland. De meesten van hen komen hier omdat ze met hun ouders zijn gevlucht voor oorlogsgeweld, in een enkel geval zijn ze kind van migrantenouders. Veel leerlingen zijn zonder ouders naar Nederland gekomen.

Na alles wat de meesten van hen hebben meegemaakt, willen we onze leerlingen vooral een goede en veilige schoolomgeving bieden. Een plek waar ze zich welkom voelen en thuis zijn en waar ze volwaardig onderwijs krijgen zodat ze na de ISK op niveau kunnen uitstromen naar Nederlands onderwijs. Dat doen we vanaf de allereerste keer dat de leerling met z’n ouders, voogd of begeleiders bij ons op school komt voor het intakegesprek. Door onze vernieuwde aanpak van de intake zorgen we ervoor dat onze leerlingen vanaf dag één zo goed mogelijk op hun plek zitten bij ons en hun leerprestaties optimaal zijn.

Zo doen we dat

Nadat een leerling bij ons is aangemeld, nodigen we de leerling en z’n ouders, voogd of begeleiders uit voor het intakegesprek. We doen dat bewust in een 1-op-1 setting, dus één leerling met ouders of voogd/begeleiders en één docent. Bij binnenkomst haalt de docent de leerling en z’n ouders of begeleiders op, maakt een praatje, stelt hen op hun gemak en laat op weg naar de intake meteen de school zien. Die eerste indruk is zo belangrijk, omdat de leerlingen en hun ouders door eerdere ervaringen soms onzeker zijn. Enorm helpend daarbij is dat onze collega’s Spaans, Frans, Engels, Arabisch, Turks, Oekraïens en/of Russisch spreken, waardoor we in bijna alle gevallen kunnen aansluiten bij de moedertaal van de leerling en z’n begeleiders. Mocht dat niet voldoende zijn, dan maken we gebruik van de tolkentelefoon.

Daarna volgt een persoonlijk gesprek van ongeveer een uur. We betrekken nadrukkelijk de ouders (of voogd/begeleiders) bij het gesprek omdat we willen weten hoe zij tegenover onze school staan en zodat de leerling èn z’n ouders het gevoel en de ruimte krijgen om echt te landen op onze school. De vragen die we stellen en de manier waarop we het gesprek voeren, hebben we gebaseerd op ons eigen onderzoek naar wat het beste werkt om snel een goed en volledig beeld te krijgen van de leerling, in een setting die fijn en veilig is voor de leerling en z’n ouders of voogd/ begeleiders.

Tijdens het gesprek gaat het in de breedte over wie de leerling is, wat z’n situatie is en wat ‘ie aan bagage of ballast meeneemt, maar ook bijvoorbeeld wat z’n ambities en hobby’s zijn, wat ‘ie goed kan en z’n interesses liggen. We praten over het schoolverleden in het land van herkomst en in Nederland, of er eventueel psychische of lichamelijke problemen zijn, hoe de reis naar Nederland is verlopen en hoe de woonsituatie is. Ook kijken we naar de communicatieve mogelijkheden en we nemen een lees- en schrijftest af in de eigen taal, in het Engels en in de Nederlandse taal. Het laatste laat zien of de leerling gealfabetiseerd is of niet, of hij het Latijnse schrift beheerst. Aan de hand van het gesprek kunnen we vaak ook inschatten of extra zorg nodig is. Als school hebben we daarin een belangrijke signaalfunctie en waar nodig schakelen we onze ondersteuningscoördinator in die de spil is naar verdere zorg- en welzijnsorganisaties.

Wanneer een leerling gealfabetiseerd is, komt deze een week later terug om twee aanvullende testen te maken: een rekentoets en screenings-capaciteitentest.

Dit zijn onze ervaringen

We hanteren deze nieuwe manier van werken nu ruim een jaar. Voorheen deden we de intake met groepen van zo’n vijftien leerlingen en hun ouders, maar dat gaf te veel onrust en weinig ruimte voor echt goed contact. De huidige 1-op-1 aanpak werkt veel beter en meer ontspannen. We horen ook regelmatig terug dat leerlingen en hun ouders zich vanaf het eerste moment echt welkom voelen op onze school. De grote winst zit in de persoonlijke gesprekken die we voeren, omdat het ons zoveel aanknopingspunten geeft om ons onderwijs af te stemmen op de individuele behoefte en het niveau van de leerling. De informatie die we bij de intake ophalen is het startpunt voor het monitoren van de leerling gedurende zijn hele loopbaan op de ISK. Dat is niet alleen kwaliteitswinst voor onze leerlingen (en hun ouders), maar ook voor onszelf, omdat we beter onderwijs kunnen bieden. En dat doet goed!

« Terug naar overzicht

Ander nieuws

De Review is een onderdeel van onze schoolcultuur  

Marcel ten Vergert nieuw lid College van Bestuur

Welkom bij Quadraam: een warm onthaal voor nieuwe medewerkers

Maatwerk en verbinding zijn onze sleutelbegrippen

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK