De 100-dagen-ervaring van: Daan Soethout

Na zijn stage bij het Candea College hoopte Daan Soethout er aan de slag te kunnen als docent wiskunde. Helaas kon de school hem die baan op dat moment niet bieden. Maar: door snel schakelen kreeg hij die kans alsnog bij Lyceum Elst. Hoe heeft Daan dit alles ervaren?

Op welke manier kreeg jouw stage bij het Candea College vorm?
“Ik heb twee havo-/vwo-klassen overgenomen van mijn werkplekbegeleider. Beide klassen gaf ik drie uur les per week. In principe stond ik helemaal zelfstandig voor de klas. Voor de leerlingen was ik gewoon de docent. Maar, liep ik ergens tegenaan, dan zat mijn werkplekbegeleider om de hoek.”

Voldeed de begeleiding aan jouw verwachtingen?
“Ja, dat was heel prettig! Ik gaf aan waaraan ik behoefte had en de school speelde daar goed op in. Mijn werkplekbegeleider stimuleerde mij om vooral gebruik te maken van mijn positie als stagiair. Ik kreeg de ruimte om te experimenteren zonder de eindverantwoordelijkheid te hoeven dragen. Zo kon ik mijzelf ontdekken als docent. Heel leerzaam!”

Hoe kwam je terecht bij Lyceum Elst?
“Na mijn stage wilde ik graag bij het Candea College blijven. Het is een fijne school en ik had leuke vriendschappen opgebouwd met collega’s. Alleen hadden ze op dat moment geen extra uren om mij als docent te kunnen aannemen. Dat hebben ze me – heel netjes – ook meteen verteld toen ze hierover duidelijkheid hadden. Ze gunden mij wel heel graag een plek binnen de scholengroep. Daarom hebben ze me voorgedragen bij de recruiters van Quadraam.”

Hoe verliep het contact met recruitment?
“Goed! Tijdens de Quadraam LIO Meet & Greet op het Centraal Bureau in Duiven raakte ik met de recruiters in gesprek. In eerste instantie regelden ze op mijn verzoek een meeloopdag  bij Stedelijk Gymnasium Arnhem. En kort daarna werd ik gebeld of ik interesse had in een vacature bij Lyceum Elst. Na een fijn sollicitatiegesprek was het ineens allemaal snel geregeld. En nu heb ik dus  – meteen na mijn stage – een baan die voldoet aan al mijn wensen!”

Wauw! En hoe is dat?
“Ook hier bij Lyceum Elst word ik erg goed begeleid. Na de zomervakantie was er op school een speciale introductiebijeenkomst voor startende docenten en LIO’s. Daarbij kreeg ik ook meteen een begeleider aangewezen. Zij komt af en toe even meekijken in de les. Helemaal vertrouwelijk; daar hangt geen beoordeling aan vast. Daarnaast heb ik een beoordelaar waar ik met mijn vragen ook altijd naar toe kan. In principe kan ik trouwens bij iedereen op school terecht. Als ik in de personeelskamer een vraag heb over de printer, staan er meteen drie mensen op. De sfeer is echt heel collegiaal. Iedereen is bereid elkaar te helpen. Superfijn! Speelt er iets in een bepaalde klas, dan wordt dat ook meteen opgepakt. Er staan veel mensen om mij heen die mij helpen.”

Je bent nu zo’n 2 maanden docent; wat zijn de grootste verschillen met je LIO-bestaan?
“Als LIO geef je relatief weinig les. Dat is een bewuste keuze vanuit de opleiding (HAN). Zo kun je je stage goed combineren met je opleidingsverslagen. Je hebt als LIO dan ook vrij veel tijd om je lessen voor te bereiden. Nu ik een aanstelling van 0,85 FTE heb, kan ik dat wat minder uitgebreid doen. Dat is wel even schakelen. Maar daarin leer je ook relativeren. Als LIO vond ik het best lastig als er eens iets misging. Nu kan ik daar wat makkelijker mee omgaan. Zie ik dat als een leerpunt voor een volgende les.”

Hechten je collega’s waarde aan jouw inbreng als beginnend docent?
“Zeker! Ze verwachten niet dat ik het voortouw neem hoor; wel vinden ze het fijn als je op verschillende niveaus meedenkt. Tegelijkertijd vindt iedereen het vooral belangrijk dat je vlieguren maakt als docent. Even wennen aan de school ook. De tijd nemen om je thuis te voelen.”

Ben je ook mentor?
“Op termijn wil ik dat heel graag, maar ik ben wel blij dat dat nu nog niet hoeft. In onderwijsland hoor je wel eens dat eerstejaars docenten door het lerarentekort meteen die mentorrol op zich moeten nemen. Zelf heb ik daar wel een duidelijke mening over: ik moet eerst zelf de school goed kennen. Want als ik bij elke vraag van leerlingen of ouders moet doorlopen naar een collega, dan heeft dat in mijn optiek weinig zin. Gelukkig denken mijn collega’s hier hetzelfde over.”

Wat wil je LIO’s meegeven over de Meet & Greet?
“Het gevoel dat ik daaraan heb overgehouden is vooral: Functioneer jij goed? Dan doen ze er bij Quadraam alles aan om jou te behouden voor de organisatie. Ze leiden je niet op om je vervolgens te laten gaan. Ze investeren echt in je. Ze denken met je mee over je toekomst na je stage. En ze komen hun afspraken na. De Meet & Greet was ook een heel leuke bijeenkomst. In het begin natuurlijk best even spannend. Maar het is allemaal heel informeel.”

Heb je nog andere tips voor LIO’s?
“Benut de mogelijkheden binnen Quadraam! Het is logisch dat je graag bij de school wil blijven waar je stageloopt. Dat had ik ook. Achteraf denk ik: ik ben heel goed terechtgekomen en heel fijn begeleid. Heb er vertrouwen in dat ze jou graag een passende plek binnen de organisatie gunnen.”

Al onze vacatures vind je op werkenbijQuadraam.nl.

« Terug naar overzicht

Ander nieuws

Bevlogen blijven met de November Challenge

Quadraam-leerlingen schitteren met kunst in Museum Arnhem

Poëziedag voor meer leesplezier

De Review is een onderdeel van onze schoolcultuur  

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK