Wat is een parcours?

Een Parcours is een examenvak dat op de eigen school niet wordt aangeboden en dat leerlingen in de Q-highschool kunnen kiezen om hun vakkenpakket compleet te maken of om hun vakkenpakket mee aan te vullen.  

De Parcoursen die de Q-highschool aanbiedt, zijn in het algemeen de kleinere examenvakken, zoals: filosofie, wiskunde C en D, maatschappijwetenschappen en Spaans. Maar er zijn ook grotere vakken bij die op bepaalde scholen niet worden aangeboden vanwege personeelstekorten (informatica) of omdat ze minder bij de profilering van de eigen school passen (bedrijfseconomie). 

Een parcours is modulair opgebouwd. De modules samen vormen het examenprogramma voor een vak. Een havo-leerling volgt meestal 7 modules en een vwo-leerling 11 modules om examen te kunnen doen. Iedere module wordt afgesloten met een toets of een praktijkopdracht en levert een SE-cijfer op. 

De meeste leerlingen starten hun parcours in de havo- of vwo-bovenbouw. Maar leerlingen kunnen ook al eerder starten met hun parcours. Veel leerlingen doen dat in blok 3 of 4 in de derde klas. Vmbo-leerlingen kunnen ook deelnemen aan losse modules of ze kunnen examen doen op havo-niveau. 

Modulair onderwijs
Binnen de Q-highschool krijgt de leerling meer regie, ook in het examenprogramma. Zo zijn alle Parcoursen opgebouwd uit modules. Leerlingen kunnen daarbinnen hun eigen keuzes maken. Er zijn verplichte modules, waaraan alle leerlingen deelnemen. Deze modules worden in een schooljaar vaker (liefst in iedere periode) aangeboden, zodat leerlingen zelf kunnen bepalen wanneer zij willen deelnemen aan deze verplichte modules.

Daarnaast zijn er keuzemodules waaruit leerlingen een keuze kunnen maken. Soms is dat een keuze uit twee modules die hetzelfde kennisgebied omvatten, maar een verschillend thema behandelen (bijvoorbeeld bij filosofie en bedrijfseconomie). Soms is dat een keuze uit vijf modules die vergelijkbare vaardigheden omvatten (informatica). Soms is dat een geheel vrije keuze uit alle modules. Tezamen vormen deze verplichte modules en keuzemodules een compleet examenprogramma.

Wat is een Avontuur?

Een Avontuur is een avontuurlijk leertraject van 3 tot 8 weken waarbij de leervragen van de deelnemende leerlingen centraal staan. De leerlingen bepalen zelf wat, hoe en waar er geleerd wordt. Dit doen ze onder begeleiding van een wegwijzer, die er samen met de leerlingen voor zorgt dat hun wensen en ideeën ook uitgevoerd kunnen worden. De leerlingen komen op bijzondere plekken, ontmoeten inspirerende mensen en leren in de ‘echte’ wereld. Bij een Avontuur ligt de focus vooral op het leerproces en minder op het eindresultaat.

Voorbeelden van Avonturen: 

  1. Bouw je eigen gravity racer
  2. Hoe los je een moord op?
  3. De relatie tussen mens & dier
  4. Money maken, welke bijbaan past bij jou? 
  5. Portrait Art!


Avonturen zijn geschikt voor leerlingen:

  • die willen ontdekken wat ze leuk vinden of waar hun talenten liggen
  • die zichzelf beter willen leren kennen
  • die meer praktisch en/of creatief bezig willen zijn
  • die willen ervaren of meemaken hoe dingen in de echte wereld werken en niet alleen uit boeken willen leren
  • voor wie het goed is om uit hun schulp te kruipen en contact te maken met anderen
  • die van huis uit minder kansen krijgen om de buitenwereld in te trekken en ervaringen op te doen
  • die een hoofd vol vragen hebben en die altijd blijven doorvragen bij bepaalde onderdelen van een les
  • die veel beweging nodig hebben
  • die willen experimenteren en willen onderzoeken of iets echt werkt
  • die zich breed willen oriënteren en hun algemene ontwikkeling willen versterken
  • die op zoek zijn naar extra uitdagingen

Avonturen zijn zelfs in te zetten als snuffelstage of als een onderdeel van studie- en of loopbaanoriëntatie of als invulling van MDT-uren.

Wat levert een Avontuur op? 

In de Avonturen wordt dus leervraaggestuurd geleerd. Bekijk aan de hand van dit lijstje op welke wijze de leervraaggestuurde manier van werken in de Avonturen de leerlingen verder kan brengen!

  • Zelfstandigheid en zelfregulering: Leervraaggestuurd leren moedigt leerlingen aan om zelfstandig te denken en de regie over hun eigen leerproces te nemen. 
  • Motivatie en betrokkenheid: Als leerlingen de vrijheid hebben om met hun eigen leervragen en interesses aan de slag te gaan, zijn ze vaak meer gemotiveerd en betrokken. 
  • Kritisch denken en probleemoplossing: Het formuleren van leervragen en het zoeken naar antwoorden vereist kritisch denken en probleemoplossende vaardigheden. 
  • Zelfvertrouwen: Succes in het regisseren van hun eigen leerproces en het beantwoorden van hun eigen vragen, vergroot het zelfvertrouwen van leerlingen. 
  • Bredere kennis en vaardigheden: Leervraaggestuurd leren moedigt diversiteit aan in de soorten vragen en onderwerpen die leerlingen willen verkennen. 
  • Oriëntatie op toekomstige beroepen en de arbeidsmarkt: Tijdens onze Avonturen komen leerlingen op inspirerende plekken en kunnen vragen stellen aan de mensen die er werken. 
  • Persoonlijke groei: Naast vakgerichte kennis kan leervraaggestuurd leren bijdragen aan de persoonlijke groei van leerlingen, waaronder hun zelfbewustzijn, interpersoonlijke vaardigheden en zelfreflectie.
  • Onderzoekende houding: Leervraaggestuurd leren bevordert het onderzoekende vermogen van een kind. 
  • Netwerk inzetten: Tot slot worden leerlingen door de vraaggestuurde manier van werken in de Avonturen gestimuleerd om hun eigen netwerk en dat van hun familie en vrienden in te zetten om daarvan te leren en om dit netwerk uit te bouwen.

Wat is een traject?

Boost Yourself!  
Boost Yourself! helpt de leerling om zich weer zelfverzekerder te voelen, om beter om te gaan met emoties, en om (nieuwe) vriendschappen aan te gaan. De leerling werkt samen met twee professionele coaches in een groep van 8 tot 12 jongeren aan het vinden van meer zelfvertrouwen, duidelijkheid en rust in zijn leven. Kortom: na Boost Yourself! zit hij weer lekker in zijn vel!

Veel jongeren voelen zich in deze tijd onzeker, hebben moeite met sociale contacten aangaan of onderhouden, voelen zich eenzaam of vinden het lastig om hun emoties te uiten.  Dit betekent niet dat er iets mis is met hun! Iedereen heeft dit soort gevoelens wel eens in het leven. Boost Yourself is een unieke kans voor deze jongeren om op een actieve manier samen met anderen aan zichzelf te werken!

Dare2Dream 
Dare2Dream is bedoeld voor leerlingen die niet zo goed weten wat ze willen en graag een duidelijker toekomstperspectief willen hebben voor de korte of langere termijn. Een duidelijk doel in het leven zorgt er namelijk voor dat je ’s morgens met energie je bed uitkomt en meer plezier krijgt in school en andere dingen in het leven.

Dare2Dream biedt leerlingen de kans hun toekomstdroom te ontdekken en waar te maken! Zij doen dit samen met andere leerlingen en onder begeleiding van professionele coaches.

Wat als je kunt ontdekken wat jou echt motiveert en waar je energie van krijgt, maar ook waar je goed in bent of wat je echt blij maakt? Bij Dare2Dream helpen we leerlingen om stil te staan bij hun behoeften en verlangens en deze om te zetten in hun eigen doelen en dromen. Deze kunnen gericht zijn op een toekomstige loopbaan, maar ook veel dichterbij liggen bijv. om nu betere keuzes te kunnen maken. Tijdens Dare2Dream ontdekken ze wat hen tegenhoudt om hun dromen na te jagen en hoe ze een realistisch stappenplan kunnen maken om te bereiken wat ze willen bereiken.

Dare2Dream is er speciaal voor leerlingen die:

  • Richting willen geven aan hun toekomst
  • Meer vertrouwen willen krijgen in hun eigen toekomst 
  • Lef willen tonen en ruimer willen denken over de mogelijkheden die er zijn
  • Meer invloed willen krijgen op hun eigen leven en zelfstandiger willen zijn
  • Gemotiveerd willen raken voor school (beter weten waar ze het voor doen)
  • Minder vermoeid willen zijn en meer energie willen voelen 
  • Minder onverschillig en verveeld willen zijn  
  • Positiever naar zichzelf en het leven willen kijken 

Dare2Dream en Boost Yourself zijn Trajecten die worden aangeboden door de Q-highschool van Quadraam. Bij onze schoolorganisatie staat het welzijn van onze leerlingen centraal. Aandacht voor de sociaal-emotionele gezondheid en ontwikkeling van leerlingen, bevordert niet alleen de academische prestaties, maar zorgt ook voor een veilige en positieve leeromgeving. We investeren graag in het mentale welzijn van leerlingen om hen zo goed mogelijk voor te bereiden op een succesvolle toekomst. Deelname aan deze Trajecten is voor leerlingen van Quadraamscholen helemaal gratis.

Quadraam maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK